اورمو ايشچيلري : همزمان با حضور وزیر راه و مدیران صنعت هوایی در جلسه کمیسیون عمران مجلس، ابعاد حادثه بوئینگ 727 و راههای توقف یا کاهش این حوادث مورد بررسی قرار گرفت.
مهرداد لاهوتی عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران با اعلام این خبر و ضمن اشاره به گزارش وزیر راه و ترابری و مدیران صنعت هوایی گفت: متن مکالمات خلبان - کاپیتان دادرس - با برجهای مراقبت تهران و ارومیه در این جلسه پخش شد.
وی افزود: آقایان معتقدند هواپیما با یک ساعت تأخیر به پرواز درآمده و علت تأخیر نیز این بود که ساعت 15:45 از سازمان هواشناسی اعلام وضعیت هوا درخواست شد که میزان دید 500 متر اعلام شد.
وی افزود: طبق گفته مسئولان، یک ساعت بعد دوباره درخواست وضعیت هوا اعلام شده بود که این بار میزان دید 700 متر اعلام و البته بار سوم میزان دید به 800 متر افزایش یافته بود.
وی با بیان اینکه در نهایت به خلبان پرواز، دید 800 متر اطلاع داده و اجازه پرواز صادر شده بود، تصریح کرد: مکالماتی که بین برج مراقبت تهران و خلبان رد و بدل شد حاکی از عادی بودن شرایط پرواز در طول مسیر بود. حتی وقتی برج مراقبت ارومیه کنترل هواپیما را بر عهده گرفت تا لحظهای که خلبان درخواست فرود کرد، وضعیت عادی بود.
برج مراقبت فرودگاه ارومیه مشخصات باند پرواز را به خلبان اعلام کرده و حتی به وی گفته بود تا چهار - پنج سانتیمتر برف اطراف باند نشسته است.
لاهوتی اظهار کرد: پس از دریافت اطلاعات از سوی خلبان، وی برای نشستن اعلام آمادگی کرده و دقایقی بعد برج مراقبت فرودگاه ارومیه دوباره از خلبان درخواست اعلام وضعیت مینماید که خلبان در پاسخ، با انصراف از فرود در فرودگاه ارومیه درخواست بازگشت به فرودگاه تهران را مطرح میکند.
وی آخرین مکالمه رد و بدل شده بین برج مراقبت ارومیه و خلبان بوئینگ 727 را سؤال برج کنترل از خلبان عنوان کرد و گفت: برج کنترل از خلبان پرسید که تصمیم شما چیست؟ که خلبان جواب مشخصی نداد و در حقیقت فرصت پاسخ به برج مراقبت را پیدا نکرد و لحظاتی بعد هواپیما سقوط کرد.
این عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران، در ادامه گفت: مدیرعامل هما نیز در گزارشی مشخصات هواپیمای بوئینگ 727 را اینطور اعلام کرد: هواپیما تا 660 ساعت دیگر اجازه پرواز داشت و پس از این میزان پرواز به مرحله بازرسی کامل میرفت.
به گفته وی، وضعیت هواپیما تا لحظه بروز سانحه، مطلوب بوده است و شاهد این موضوع نیز پروازهای مکرر هواپیما در همان روز اعلام شد.
وی با اشاره به جمعبندی نتایج جلسه گفت: پس از بحث و بررسیهای فراوان تصمیم گرفته شد در وهله نخست علت اصلی سقوط هواپیما مشخص شود و تأکید شد تا آن زمان نمیتوان اظهارنظر قطعی کرد که آیا شرایط جوی باعث سانحه شده است یا سایر عوامل، به عبارت دیگر تا اطلاعات جعبه سیاه هواپیما کاملاً استخراج نشود، نمیتوان گزارش نهایی داد.
گفتنی است در جریان این حادثه مرگبار 78 تن از 105 سرنشین هواپیمای بوئینگ 727 کشته شدند.
مهرداد لاهوتی عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران با اعلام این خبر و ضمن اشاره به گزارش وزیر راه و ترابری و مدیران صنعت هوایی گفت: متن مکالمات خلبان - کاپیتان دادرس - با برجهای مراقبت تهران و ارومیه در این جلسه پخش شد.
وی افزود: آقایان معتقدند هواپیما با یک ساعت تأخیر به پرواز درآمده و علت تأخیر نیز این بود که ساعت 15:45 از سازمان هواشناسی اعلام وضعیت هوا درخواست شد که میزان دید 500 متر اعلام شد.
وی افزود: طبق گفته مسئولان، یک ساعت بعد دوباره درخواست وضعیت هوا اعلام شده بود که این بار میزان دید 700 متر اعلام و البته بار سوم میزان دید به 800 متر افزایش یافته بود.
وی با بیان اینکه در نهایت به خلبان پرواز، دید 800 متر اطلاع داده و اجازه پرواز صادر شده بود، تصریح کرد: مکالماتی که بین برج مراقبت تهران و خلبان رد و بدل شد حاکی از عادی بودن شرایط پرواز در طول مسیر بود. حتی وقتی برج مراقبت ارومیه کنترل هواپیما را بر عهده گرفت تا لحظهای که خلبان درخواست فرود کرد، وضعیت عادی بود.
برج مراقبت فرودگاه ارومیه مشخصات باند پرواز را به خلبان اعلام کرده و حتی به وی گفته بود تا چهار - پنج سانتیمتر برف اطراف باند نشسته است.
لاهوتی اظهار کرد: پس از دریافت اطلاعات از سوی خلبان، وی برای نشستن اعلام آمادگی کرده و دقایقی بعد برج مراقبت فرودگاه ارومیه دوباره از خلبان درخواست اعلام وضعیت مینماید که خلبان در پاسخ، با انصراف از فرود در فرودگاه ارومیه درخواست بازگشت به فرودگاه تهران را مطرح میکند.
وی آخرین مکالمه رد و بدل شده بین برج مراقبت ارومیه و خلبان بوئینگ 727 را سؤال برج کنترل از خلبان عنوان کرد و گفت: برج کنترل از خلبان پرسید که تصمیم شما چیست؟ که خلبان جواب مشخصی نداد و در حقیقت فرصت پاسخ به برج مراقبت را پیدا نکرد و لحظاتی بعد هواپیما سقوط کرد.
این عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران، در ادامه گفت: مدیرعامل هما نیز در گزارشی مشخصات هواپیمای بوئینگ 727 را اینطور اعلام کرد: هواپیما تا 660 ساعت دیگر اجازه پرواز داشت و پس از این میزان پرواز به مرحله بازرسی کامل میرفت.
به گفته وی، وضعیت هواپیما تا لحظه بروز سانحه، مطلوب بوده است و شاهد این موضوع نیز پروازهای مکرر هواپیما در همان روز اعلام شد.
وی با اشاره به جمعبندی نتایج جلسه گفت: پس از بحث و بررسیهای فراوان تصمیم گرفته شد در وهله نخست علت اصلی سقوط هواپیما مشخص شود و تأکید شد تا آن زمان نمیتوان اظهارنظر قطعی کرد که آیا شرایط جوی باعث سانحه شده است یا سایر عوامل، به عبارت دیگر تا اطلاعات جعبه سیاه هواپیما کاملاً استخراج نشود، نمیتوان گزارش نهایی داد.
گفتنی است در جریان این حادثه مرگبار 78 تن از 105 سرنشین هواپیمای بوئینگ 727 کشته شدند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان