صفحات

۱۳۹۰ مرداد ۱, شنبه

گزارش ماهانه ی اویرنجی از نقض حقوق بشر در آذربایجان –تیر ماه 1390

اورمو ايشچيلري : همزمان با آغاز تیر ماه دور جدیدی از دستگیریها ، محاکمه ها و تهدیدهای  فعالین مدنی آذربایجان و حتی شهروندان عادی آغاز شد. تعداد کثیری از فعالین آذربایجانی  در شهرهای تیکان تپه( تکاب )و قوشاچای به اداره ی اطلاعات این شهرها فراخوانده شده و یا با تماس های تلفنی مورد تهدید قرار گرفته اند. همچنین با آغاز تابستان و گسترش فعالیت گشت های ارشاد دختران و پسران زیادی به جرم پوشش نامناسب دستگیر شدند به طوریکه در یکی از این دستگیرها در شهر تبریز، مردم با تجمع در مقابل خودروهای گشت ارشاد و سر دادن شعارهایی به اعمال پلیس اعتراض کردند. تیر ماه  سال گذشته نیز در پی اجرای این طرح دختر جوان تبریزی الناز بابازاده به جرم بدحجابی دستگیر و پس از تجاوز به قتل رسید.

 با پایان یافتن تیر ماه هنوز دلایل دستگیری سعید موغانلی نویسنده بنام آذربایجان و سعید نعیمی فعال حقوق بشر، ساسان واهبی و نیما پوریعقوب فعالین دانشجویی  مشخص نشده است.وضعیت جسمانی سعید موغانلی به گفته ی خواهر ایشان نامناسب است.حسین رونقی نیزهمچنان  در شرایط بسیار وخیم جسمانی به سر می برد.اخبار خوبی از وضعیت جسمی سعید متین پور به گوش نمی رسد...

  
آخرین روز تیر ماه با سندی دیگر از ضعف و ترس  نظام جمهوری اسلامی در مقابل فرزندان آذربایجان به پایان رسید و آن ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم عروسی یکی از فعالین آذربایجان بود. همچنان که درطی سالهای گذشته از برگزاری مراسم های عزادرای برای مهندس امانی ، چنگیز بخت آور و سایر فعالین فوت شده ی آذربایجانی جلوگیری کرده اند اینبار نیز ازبرگزاری  مراسم عروسی جلوگیری کردند.

 9 تیر: ابراهیم اسمعیلی و محمدحسین جعفرپور به ترتیب  به یک سال حبس تعزیری و یک سال و 6ماه حبس تعزیری   و نیز 10سال محرومیت از مسافرت به جمهوری نخجوان و آذربایجان محکوم شدند. آنها به اتهام تبلیغ علیه نظام ، شناسایی و معرفی افراد جهت جاسوسی به سرویس اطلاعاتی نخجوان و همچنین جاسوسی از ایران به نفع نخجوان و آذربایجان محاکمه شدند.اساس  اتهامات مذکور مسافرت به  جمهوری خودمختار نخجوان و تحصیل در آنجا و آذربایجان است.



11 تیر: حبیب پورولی و حجت مختار زاده از زندان آزاد شدند.این فعالین مدنی روز 13فروردین در تجمع اعتراضی به خشک شدن دریاچه ارومیه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بودند. دادگاه آنها را به جرم اخلال در امنیت به 3ماه حبس محکوم کرده بود که با پایان یافتن دوران محکومیت شان آزاد شدند . همچنین دادگاه این دو را از اتهام اجتماع غیر قانونی علیه امنیت تبرئه کرد.



13 تیر: حسین نصیری فعال مدنی آذربایجان پس از 15ماه از زندان آزاد شد. وی 13فروردین سال گذشته در تجمع اعتراضی به خشک شدن دریاچه ی اورمیه در پل میانگذر دریاچه ی اورمیه دستگیرشده بود و پس از 2ماه انفرادی و بازجویی در اداره ی اطلاعات تبریز به زندان مرکزی تبریز منتقل شد. دادگاه این فعال مدنی پس از 5ماه بلاتکلیفی شهریور89برگزار شد و او را به 1سال حبس تعزیری محکوم کرد. وی در دوران 15ماه ی زندان از حق قانونی مرخصی نیز محروم بود. 



15 تیر: دادگاه 19نفر از فعالین مدنی آذربایجان  که  10مرداد سال گذشته دستگیر شده بودند، در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد. اتهام این افراد تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی، تشکیل گروه غیر قانونی و اخلال در نظم عمومی است. از بین 19نفر مذکور فقط نام آقایان محمد تاجدهی – داریوش عبادپور – جعفر یاوری - اکبر یاوری – بابک حسینی – بهروز فتاحی  و حسن باقری منتشر شده است. عده ای از این افراد پس از بازداشت به قید وثیقه آزاد  و بقیه 2الی 3هفته در بازداشت به سر برده بودند.





15 تیر: با تقاضای آزادی مشروط سیما دیدار و علیرضا فرشی مخالفت شد.این دو فعال مدنی آذربایجان به استناد ماده 38قانون مجازات اسلامی در خواست آزادی مشروط کرده بودند که با مخالفت قاضی زندان تبریز مواجه شدند.



17تیر: محکومیت هواداران تراکتور به جریمه ی نقدی و شلاق.یازده تن از هواداران تیم تراکتور سازی که سال گذشته پس از مسابقه این تیم با نفت تهران دستگیر شده بودند در شعبه ی 116 دادگاه عمومی جزائی تبریز به اتهام اخلال در نظم عمومی به یک میلیون ریال جریمه ی نقدی و 20ضربه شلاق محکوم شدند.



18تیر: دو تن از محکومین به اعدام  زندان ارومیه در محوطه این زندان اعدام شدند. صدیق نعمانی و مهدی کهن که به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شده  بودند چند روز قبل به بند قرنطینه منتقل شده بودند که احتمال اجرای حکم آنها را افزایش می داد.



18 تیر: محرم جعفرپور، محمد خطیبی، بابک رضایی، وحید پوررضا، الیاس شکری، وحید طربناک، مختار عهدنو، حسن قلیزاده، مهدی قلیزاده، یونس قلیزاده، بهنام ملک‌پور، کاظم واحدی، توکل آفتابی، صفر آفتابی، جعفر آکنیش، رضا اقبالی، محمد اقبالی، مهدی باقری، رسول بهاری، هاشم پناهی از فعالین مدنی و زیست محیطی آذربایجان که در پی اعتراضات به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شده بودند، 18تیر ماه در شعبه 104 جزایی محاکمه شدند.همچنین دفاعیات این افراد به صورت کتبی از آنان اخذ شد.



29 تیر: مراسم عروسی هادی حمیدی شفیق با فشار و تهدید نیروهای اطلاعاتی لغو گردید.مراسم عروسی این فعال مدنی آذربایجان که قرار بود 30تیر با حضور تعدادی ار فعالین فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی آذربایجان در تبریز برگزار شود با تهدیدهای مکرر وی و خانوداه های عروس و داماد و نیز مدیریت سالن برگزاری مراسم، لغو شد.



30تیر: هادی حمیدی شفیق توسط نیرو های اطلاعاتی دستگیر و شب همان روز آزاد شد. دستگیری وی جهت اطمینان از عدم برگزاری مراسم عروسی این فعال مدنی بود که قرار بود شب30تیر با حضور فعالین آذربایجان برگزار شود. هادی حمیدی شفیق از فعالین مدنی آذربایجان است که پس از دستگیری در اعتراض های خرداد 85 از دانشگاه ارومیه اخراج شد. وی چندی قبل نیز پس از مسابقه ی تراکتورسازی دستگیر و به اتهام تبلیغ علیه نظام به 6ماه زندان و 60ضربه شلاق محکوم شد.



30 تیر: فراز زهتاب فعال دانشجویی آذربایجان دستگیر و برای سپری کردن 3ماه باقیمانده از مدت محکومیتش به زندان تبریز منتقل شد. وی سال گذشته دستگیر و به جرم تشکیل گروه جهت برهم زدن امنیت ملی به 6ماه حبس محکوم شده بود. پیش از این نیز وی همراه چند تن دیگر از دانشجویان دستگیر و به دلیل مدیریت سایت دانشجویی و خبری آذوح به یک سال حبس تعزیری و 2سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

  
گلجک بیزیمدیر.

 تهیه و تنظیم: گروه حقوق بشر وبسایت اؤیرنجی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان