صفحات

۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

گزارش اقتصادی از گروه خبری اورمو ایشچیلری



رکود شدید بازار داد و ستد در بازار اورمیه و نارضایتی بازاریان
 مسئولان کشوری و اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران  بر خلاف واقعیت های موجود در جامعه بارها در صدا و سیمای تحت کنترل خود اعلام داشته اند که بعد اجرای طرح هدفمند کردن ........... قیمت اجناس تحت کنترل بوده و بسته های حمایتی از مردم در ایام مختلف خصوصا در روزهای عید نوروز پیش بینی شده و بازار داد و ستد اصناف نیز بسیار پر رونق بوده و ظاهرا هیچ مشکلی در بین نیست. حقیقتا وقتی چنین سخنانی را با وضع موجود در جامعه مقایسه می کند دروغ پردازی های مسئولان انسان را دچار شوک می کند.
گروه خبری اورمو ایشچیلری در گزارشی که از بازار و اصناف  اورمیه تهیه نمود، آمار هایی غیر از آنچه مسئولان کشوری ایران از وضعیت اقتصادی  ارائه می دهد  به دست آورد. خبرنگاران گروه خبری اورمو ایشچیلری با  حضور در بازار کفش و پوشاک ،بازار خواربار و میوه  و تره بار،بازار لوازم خانگی در گفتگویی که با اصناف داشت شاهد رکود شدید بازار  و افزایش روز افزون چک های برگشتی و افزایش شدید قیمت ها در بازار خواربار و میوه و تره بار بود . بازاریان در این گفتگو چنان از رکود بازار و فشار های مالیاتی و افزایش سه درصدی ارزش افزوده اجناس   داد سخن بر می آوردند که وقتی از انها سوال می شد که در صدا و سیما سخن از رونق بازار می رود بسیار عصبی شده و سر به ناسزا گفتن می کردند. در بازار کیف و کفش بازاریان عمده فروش و تک فروش،  بازار رضا ی اورمیه مدعی بودند که بازار چنان راکد است که توان پاس کردن چک های خود را ندارند و فروش آنها به یک سوم سال گذشته تقلیل یافته است. در بازار لوازم خانگی خیابان بعثت اورمیه فروشندگان لوازم خانگی مدعی هستند که چندین ماه است در مغازه های خود نشسته و منتظر ورشکستگی خود می باشند و می گویند که بسیاری از مغازه دارن مجبور به تعطیلی مغازه های خود شده و اقساط بسیاری از اجناس فروخته شده نیز توسط خریداری داران پرداخت نمی شود و عامل آن نیز وضعیت اقتصادی بد مردم است. در بازار سیگار و وسائل اجناس خارجی در خیابان طالقانی اورمیه مغازه داران از رکود شدید بازار سخن گفته و از فشار و برخورد های فیزیکی ماموران سازمان  تعزیرات حکومتی با بازاریان برای جمع آوری سیگارها و اجناس خارجی چنان ناراحت می باشند که چندین بار بین بازاریان اقدام به جمع آوری طومار و تجمعات اعتراضی کرده  و با ماموران نیروی انتظامی درگیر شده اند که  فیلم یکی از این درگیری ها و اعتراضات  از منابع خبری حرکت ملی اذربایجان و تلویزیون گوناذ تی وی انعکاس یافت. در بازار خواربار نیز که اصول می بایست از وضعیت بهتری برخوردار بود، وضعیت با سایر بازارها چنان فرقی ندارد. اصناف خواربار فروش خیابان مطهری اورمیه می گویند در بسیاری موارد بدون سفته به خانه های خود بر می گردند و دیگر توان پاس کردن چک های خود را نداشته و بد تر از همه با فاسد شدن و گذشتن تاریخ اجناس خود روبرو می باشند و از سویی دیگر نیز هر روز شاهد افزایش قیمت مواد خوراکی می باشند. بازاریان خواربار فروش اورمیه می گویند در دو هفته گذشته قیمت  تخم مرغ هر روز افزایش می باید و تخم مرغ از عددی هشتاد تومان به یکصد و هفتاد تومان افزایش یافته،قیمت نخود،لپه،عدس،ماش ، شکر و قند در دو هفته گذشته پنج درصد افزایش یافته است. قیمت برنج های پاکستانی و هندی با اینکه با کاهش قیمت روبرو بوده ولی فروش آنها متوقف شده است . به نظر اصناف علت آن نیز عدم وجود نقدیندگی در دست مردم می باشد. در میدان میوه و تره بار اورمیه، بار فروشان از افزایش قیمت سیب از کیلویی هشت صد تومان به کیلویی هزار و هفتصد تومان و افزایش قیمت پرتقال و موز می گویند. بارفروشان اورمیه مدعی هستند فروش شان تا یک سوم سال قبل کاهش یافته و  یکی از موثر ترین علت  افزایش قیمت  میوه را گران شدن سوخت و افزایش کرایه حمل و پائین آمدن توان خرید مردم می باشد.
خبر نگار گروه خبری اورمو ایشچیلری برای آگاهی از درستی سخن افزایش چک های برگشتی به چند شعبه از بانک ها در سطح باز سری زده و جویایی مسئله شد. با کمال تعجب مسئولان بانک ها نیز از افزایش شدید تعدادچک های برگشتی بازاریان در چند ماه اخیر گفته و خودشان نیز تعجب می کردند که حتی بازاریان معتبر که چندین سال است در بازار فعالیت می کنند دچار این مشکل شده و بسیاری از بازاریان نیز توان برگشت دادن وام های مضاربه ای خود را نداشته و حتی برگشت اقساط وام های بانکی مردم نیز به صورت  گسترده دچار مشکل شده است. خبرنگار گروه خبری اورمو ایشچیلری با حضور در اتحادیه اصناف اورمیه در خیابان باکری اورمیه با یکی از مسئولان این اتحادیه گفتگو کرد. این شخص مسئول در اتحادیه نیز با تائید افزایش قیمت مواد خوراکی و رکود شدید بازار و ورشکستگی تعداد زیادی از اصناف در پاسخ به این سوال که دولتیان غیر از آنچه که شما می گوئید بیان می کنند؟ گفت من در این مورد نمی توانم چیزی بگویم.وی همچنین در پاسخ به این سوال که بازاریان از رکود بازار و فشار ماموران سازمان تعزیرات حکومتی و مالیات های سرسام آور ابراز نارضایتی کرده و بسیار عصبی هستند آیا فکر نمی کنید این مسائل موجب اعتراض و تحصن در بازار ها شود گفت: تعدادی طومار اعتراضی  از بازاریان برای ما نیز ارسال شده  و ما نیز آنها را به مقامات بالا منعکس کرده ایم و حتی در انتخابات مجامع صنفی نیز این مشکلات مطرح می شود ولی قدرت ما نیز محدود است و ما تنها رابط بازار و مقامات هستیم و چیزی از دست ما بر نمی اید و در بسیاری از موارد مقامات به سخنان ما نیز اهمیت نمی دهند. ما هم قبول داریم که رکود بازار ممکن است به اعتراض منجر شود و ما مسئول نیستیم. تلاش خبر نگار گروه خبری اورمو ایشچیلری برای گفتگو با مسئولان اداره بازرگانی و تعزیرات حکومتی بی نتیجه ماند ولی آنچه که از وضعیت بر می اید مسئولان حکومتی ایران تلاش دارند با سخنان رنگ و لعاب دار خود واقعیتی به نام افزایش قیمت ها ،رکود بازار ، ورشکستگی بازاریان و پائین آمدن سطح در آمد و قدرت خرید مردم ،  وضعیت اسفناک سیستم بانکی، بیکاری رو افزون کارگران،تعطیلی اجباری کارگاه ها و کارخانه ها و... پنهان کنند،اما آنچه که عینیت دارد پوسیدن ساختار اقتصادی جمهوری اسلامی و بحران اقتصادی در بین مردم و افزایش نارضایتی های عمومی مردم می باشد که توسط مقامات دولتی توسعه اقتصادی و رفاهی تلقی می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان