صفحات

۱۳۹۰ تیر ۱۸, شنبه

جمهوری سودان جنوبی رسما اعلام موجودیت می کند

اورمو ايشچيلري : با اعلام جدایی جنوب از شمال سودان، روز شنبه جنوب سودان به مرکزیت شهر جوبا به طور رسمی اعلام استقلال می کند.با اعلام استقلال جمهوری سودان جنوبی اینک این کشور تازه تاسیس می تواند به دلیل ذخایر غنی نفت به یکی از ثروتمند ترین کشورهای قاره آفریقا تبدیل شود.یکی از مهمترین اختلافات شمال و جنوب منابع غنی نفت در جنوب این سرزمین است که با شکل گیری جمهوری سودان جنوبی بخش شمالی از آن محروم مانده است.سودان پانصد هزار بشکه نفت خام در روز تولید می کند که 75 درصد آن از جنوب استخراج می شود.
همه پرسی استقلال سودان که در ماه ژانویه برگزار شد بخشی از توافقنامه صلحی بود که در سال 2005 میلادی بین رهبران جنوب و شمال سودان بسته شد. ساکنان جنوب سودان با شرکت گسترده در همه پرسی و با 99 درصد آراء، رای به جدایی از شمال با اعلام جدایی جنوب از شمال سودان، روز شنبه جنوب سودان به مرکزیت شهر جوبا به طور رسمی اعلام استقلال می کند.

با اعلام استقلال جمهوری سودان جنوبی اینک این کشور تازه تاسیس می تواند به دلیل ذخایر غنی نفت به یکی از ثروتمند ترین کشورهای قاره آفریقا تبدیل شود.یکی از مهمترین اختلافات شمال و جنوب منابع غنی نفت در جنوب این سرزمین است که با شکل گیری جمهوری سودان جنوبی بخش شمالی از آن محروم مانده است.سودان پانصد هزار بشکه نفت خام در روز تولید می کند که 75 درصد آن از جنوب استخراج می شود.همه پرسی استقلال سودان که در ماه ژانویه برگزار شد بخشی از توافقنامه صلحی بود که در سال 2005 میلادی بین رهبران جنوب و شمال سودان بسته شد. ساکنان جنوب سودان با شرکت گسترده در همه پرسی و با 99 درصد آراء، رای به جدایی از شمال سودان دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان