صفحات

۱۳۹۰ تیر ۱۸, شنبه

سودان جنوبی به عنوان یک کشور جدید اعلام موجوديت کرد

اورمو ایشچیلری به نقل از رادیو فردا: سودان جنوبی در نخستین دقایق بامداد روز شنبه به عنوان جديدترين کشور جهان اعلام موجوديت کرد و به طور رسمی پس از دو جنگ داخلی طی پنج دهه گذشته از کشور سودان اعلام استقلال کرد.

گزارش خبرگزاری‌های خارجی حاکی از آن است که هزاران نفر از مردم جوبا، پايتحت اين کشور جديد، با اعلام رسمی استقلال به خيابان ها ريختند و به جشن و پايکوبی پرداختند. مردم سودان جنوبی در جريان رقص و شادی خود نام سالوا کی ير، رييس جمهور، را فرياد می زدند.

جمهوری سودان جنوبی در ساعت ۱۲ و يک دقيقه بامداد استقلال خود را به دست آورد و به طور رسمی بزرگترين کشور آفريقا يعنی سودان را به دو پاره تقسيم کرد.

اين استقلال پس از آن به دست آمد که مردم بخش جنوبی سودان در ژانويه سال جاری در يک همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل به جدایی از شمال رای دادند.

اين همه پرسی در جريان مذاکرات بر سر يک معاهده صلح  در سال ۲۰۰۵ مورد توافق قرار گرفت که به جنگ داخلی ميان شمال و جنوب سودان پايان می داد.
در جريان جنگ داخلی دوم ميان شمال و جنوب سودان که بين سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ به طول انجاميد حداقل دو ميليون نفر کشته شدند.

سودان جنوبی که دارای منابع غنی نفت است از فقيرترين و توسعه نيافته ترين کشورهای جهان به شمار می رود.

گزارش ها حاکی است که جشن و پايکوبی مردم جوبا تا صبح به طول انجاميد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يکی از افراد حاضر در جشن استقلال آواز می خواند که «ما هرگز، هرگز، هرگز تسليم نخواهيم شد.»

دانيل دنگ، يک پليس ۲۷ ساله نيز فرياد می زد که «آه! من آزاد هستم.»

پاگان آموم، دبيرکل جنبش آزادی مردمی سودان جنوبی در گفت و گو با خبرگزاری رويترز گفته است: «امروز ما برای پيوستن به ملت های جهان پرچم سودان جنوبی را برافراشته ايم. روز پيروزی و جشن.»

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل که روز جمعه در جوبا به سر می برد به خبرنگاران گفت که سودان جنوبی به زودی به جامعه جهانی خواهد پيوست.

سودان که تا اوايل صبح جمعه بزرگترين کشور آفريقا محسوب می شد نخستين دولتی بود که پيش از رسمی شدن اعلام موجوديت سودان جنوبی استقلال آن را به رسميت شناخت.

ناظران بين المللی و ديپلمات ها هشدار داده اند گرچه سودان جنوبی استقلال خود را به دست آورده است ولی مشکلات حل نشده ميان شمال و جنوب بويژه بر سر منابع نفتی امکان بروز تنش های زيادی را در آينده بويژه بر سر مرزهای دو کشور دامن زده است.

رهبران شمال و جنوب سودان هنوز درباره فهرستی از مسائل ميان دو طرف به توافق نرسيده اند. موضوعاتی چون ترسيم مرزهای دو کشور و همچنين تقسيم ذخاير نفتی سودان که اهميت حياتی برای اقتصاد دو کشور دارد هنوز حل نشده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، از اوايل روز شنبه جمهوری سودان سه چهارم از ذخاير ارزی خود را از دست داد و هم اکنون با چالش های ديگری چون شورشيان دارفور و مناطق جنوبی کوردوفان روبرو است.

عمرالبشير، رييس جمهور سودان، به خبرنگاران گفت که اواخر روز شنبه در جشن های استقلال سودان جنوبی شرکت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: «مايلم بر آمادگی خود برای همکاری با برادران جنوبی ام تاکيد کرده و انشاء الله به آنها برای برپايی دولت شان کمک کنم. اين دولت با ثبات و توسعه يافته خواهد بود.»

به نوشته خبرگزاری رويترز، حضور عمر البشير در جشن های استقلال سودان جنوبی نوعی شرمساری برای برخی از ديپلمات های غربی است.

دادگاه بين المللی جنايات جنگی برای رييس جمهور سودان به اتهام ارتکاب جنايات جنگی در سودان حکم جلب بين المللی صادر کرده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان