صفحات

۱۳۹۰ تیر ۱۹, یکشنبه

بیانیه دانشجویان آذربایجان جنوبی مقیم انگلستان در خصوص محکومیت سیاست و عملکرد مداخله جویانه و متخاصم ایران در قبال آذربایجان شمالی

اورمو ايشچيلري : سیاست و عملکرد مداخله جویانه و متخاصم  ایران در قبال آذربایجان شمالی را محکوم می نماییم


بر اساس اخبار منتشره در جریان درگیری مرزی بین ایران و آذربایجان در روز دوشنبه این هفته یک افسر مرزبانی آذربایجان کشته شده است. خبرگزاریهایی نظیر  بی بی فارسی و رادیو فردا و ...  و علت درگیری را؛ با استناد به بیانات مقامات ایرانی عبور غیرقانونی مرزبانان آذربایجان به خاک ایران و عدم توجه به هشدار طرف ایرانی و با توجه به بیانات طرف آذربایجانی عبور غیر قانونی یک گروه مسلح از طرف مرزهای ایران به آذربایجان و دفاع مرزبانان آذربایجانی از حریم خاکی آذربایجان ذکر نموده اند. به هر جهت تاکنون خبر یا توضیحی درباره جزئیات این حادثه مهم از هیچ کدام از طرفین داده نشده است!؟ برخوردهای جزئی در مرزها و بروز درگیریها در نوع خود طبیعی می نماید؛ اما با مروری کوتاه بر روابط بسیار سرد ایران و آذربایجان خصوصا در 1 سال اخیر و تصادف این حادثه مرزی  با آغاز سومین کنگره آذربایجانیهای جهان در باکو 05.07.2011  شاید بتوان ابعاد پنهان این درگیری مرزی را آشکار نمود.سیاست استراتژیک منطقه ای ایران در قبال آذربایجان (شمالی)  کاملا روشن و هویداست.


وجود کشوری با نام آذربایجان در مرزهای شمالی ایران به خودی خود به چالش کشیدن تمامیت ارضی ایران و هژمونی هویت فارسی آریایی  موجود در سیستم سیاسی آن را در بر داشته و خواهد داشت. بر این اساس دولت ایران علارقم ساختاراسلامی شیعه 12 امامی آن که حمایت از مسلمین جهان را در بطن ساختار ائدولوژیک خود یدک می کشد و با بی اعتنائی به قطعنامه سازمان ملل در خصوص اشغال گر بودن ارمنستان به صورت آشکار و همه جانبه از این رژیم اشغالگر و غیر مسلمان حمایت نموده و سعی در تضعیف موقعیت آذربایجان در منطقه نموده است. طبیعتا رژیم ایران به اینها بسنده ننموده و تحت لوای اسلامی گری و تعلیمات دینی با تمام توان گروه های اسلامی بنیادگرا را در آذربایجان تقویت و ارگانیزه نموده است تا از این طریق اهرم فشار سیاسی داخلی نیز بر آذربایجان داشته باشد. ایجاد شعبه های مختلف کمیته امداد امام خمینی, مسجدها و خصوصا شبکه تلویزیونی سحر تی وی تماما در راستای اجرا و تقویت این سیاست بوده است.

در چند ماه اخیر دولت آذربایجان با متوقف نمودن بعضی از این ارگان ها از جمله کمیته امداد امام خمینی و ایجاد محدودیت در فعالیتشان؛ تلویحا اعتراض و ناخرسندی خود را از تشدید فعالیت های مداخله جویانه ایران نشان داد. اما به صورتی غیرمنتظره در جریان سومین کنگره آذربایجانیهای جهان هیچ اشاره ای به موضوع آذربایجان جنوبی ( ایران ) ننمود. شاید با در نظر گرفتن این مورد و درگیری مرزی اخیر یکی ازاهداف سفر پنجشنبه گذشته  "علی لاریجانی " رئیس مجلس ایران به آذربایجان مشخص شود. علارقم نادیده انگاشته شدن موضوع آذربایجان جنوبی در سومین کنگره آذربایجانیهای جهان و مسامحه دولت آذربایجان؛ سیاست ضد آذربایجانی ایران تغییر عمده یا کاهش نمی یابد. کم وکیف سیاست استراتژیک ایران در برابر آذربایجان شمالی  و تقویت گروه های بنیادگرای اسلامگرا بر علیه ان مشخص بوده و شکی نیست؛ اما سئوال اساسی این است که سیاست استراتژیک  آذربایجان در قبال ایران و موضوع آذربایجان جنوبی چیست؟ بیش از 30 میلیون تورک آذربایجانی در آذربایجان جنوبی و سایر مناطق ایران زندگی می کنند و به همراه فعالین ملی آذربایجان در راستای احقاق حقوق ملی و دموکراتیک خود مبارزه می نمایند. فعالین ملی و حقوق بشر آذربایجانی در ایران به حبس های طولانی مدت محکوم شده و تحت شکنجه قرار می گیرند. در حالیکه سومین کنگره آذربایجانیهای جهان برگزار شده و خاتمه می یابد و نامی از آذربایجان جنوبی که 3/2 (دو سوم) جمعیت 50 میلیونی آذربایجانی های جهان را تشکیل می دهد برده نمی شود! طبیعتا چنین سیاست محافظه کارانه و مبهمی؛ دولت فرصت طلب و مداخله گر ایران را جسور نموده و جرات برخورد فیزیکی در مرزها را نیز عملا نشان می دهد! این درگیری مرزی و کشته شدن افسر آذربایجانی شاید بتواند سر فصل جدیدی را در بازنگری  سیاست دولت آذربایجان در قبال ایران و مسئله اذربایجان جنوبی بگشاید. حرکت ملی اذربایجان (جنوبی ) در هر شرایطی با تمام توان خود از ملت هم نوع خود در آذربایجان شمالی؛ دولت و تمایت ارضی آن حمایت نموده است. علارقم فضای سنگین سیاسی-امنیتی در ایران؛ به سیاست این کشور در قبال همکاری با ارمنستان اعتراض نموده؛ بارها قتل عام خوجالی را محکوم نموده و هزینه های مادی و معنوی آن را نیز پرداخته است. در خارج نیز همیشه  حامی  دولت و ملت آذربایجان بوده است؛ اما متاسفانه در مقابل  شاهد سیاستی منفعلانه و سرد از سوی آذربایجان شمالی نسبت به آذربایجان جنوبی بوده است. ما گروهی از فعالان ملی و دانشجویی آذربایجان جنوبی مقیم انگلیس با اتکا به اهداف و خواستهای حرکت ملی آذربایجان سیاست مداخله جویانه و خصمانه دولت اسلامی-آریایی ایران در قبال آذربایجان (شمالی) و کشته شدن افسر آذربایجانی در درگیری مشکوک  مرزی را محکوم نموده و حمایت مادی و معنوی خود را از  ملت و دولت مستقل آذربایجان (در شمال) اعلام می داریم. همزمان از دولت آذربایجان شمالی خواهان عملکرد منطقی و درخور در قبال اقدامات مداخله جویانه جمهوری اسلامی ایران برعلیه منافع و حقوق ملی این ملت و کشور هستیم.

 گله جک بیزیم دیر.

08.07.2011

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان