صفحات

۱۳۹۰ تیر ۱۲, یکشنبه

سپاه پاسداران متهم به تجهیز شبه نظامیان منطقه

اورمو ايشچيلري : روزنامه وال استریت ژورنال روز شنبه۲ ژوئیه) در گزارشی به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، سپاه پاسداران را متهم کرد اخیرا مقادیر زیادی مهمات و تجهیزات جنگی در اختیار شورشیان عراق و طالبان افغانستان قرار داده است. 

به نوشته‌ی وال استریت ژورنال سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته مقداری راکت و خمپاره‌انداز جدید را مخفیانه به عراق و افغانستان منتقل کرده و در اختیار شبه‌نظامیان این دو کشور قرار داده است. چنین اتهام‌هایی علیه ایران پیشتر نیز بارها تکرار شده است. روزنامه‌ی آمریکایی می‌نویسد مقامات پنتاگون معتقدند تجهیزات جدید در ارتباط با آغاز خروج نظامیان آمریکا از عراق و افغانستان ارسال شده است.

راکت‌های دوربرد برای طالبان

وال استریت ژورنال نوشت هدف جمهوری اسلامی سرعت بخشیدن به خروج نظامیان آمریکایی از منطقه است. ظاهرا به همین دلیل راکت‌هایی که تازگی توسط سپاه در اختیار شبه‌نظامیان طالبان قرار گرفته برد بیشتری از راکت‌های قبلی دارند. بنابر این گزارش با این تجهیزات شورشیان طالبان قادر خواهند بود از فاصله‌ی دور هم واحدهای نظامی آمریکا و دیگر نیروهای مستقر در افغانستان را هدف قرار بدهند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌های وزارت دفاع این کشور نوشت بسیاری از نظامیان ایالات متحده در عراق و افغانستان با اسلحه و مواد انفجاری ارسالی از سوی سپاه پاسداران به قتل رسیده‌اند. در این گزارش سپاه قدس، شاخه‌ی برون مرزی سپاه پاسداران، مسئول فرستادن مهمات به شورشیان معرفی شده است.

ارتباط سپاه با شبه‌نظامیان شیعه در عراق

اسفند ماه سال ۱۳۸۹ حدود ۵۰ راکت ۱۲۲ میلیمتری در ایالت نیمروز افغانستان کشف شد که گفته می‌شود ساخت ایران بوده است. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، ۱۸ اسفند سال گذشته گفته بود بررسی دقیق و فنی راکت‌های کشف شده تردیدی باقی نمی‌گذارد که ساخت ایران بوده‌اند. تهران این ادعا را بی‌اساس خواند.

در سال‌های گذشته گزارش‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های فراوانی منتشر شده که بر وجود سلاح‌های ساخت ایران در میان شبه‌نظامیان منطقه دلالت می‌کند. وال استریت ژورنال در گزارش خود سپاه را متهم می‌کند در آموزش و تجهیز تمام گروه‌های مسلح شیعه‌ی عراقی دست دارد. بنابر این گزارش شبه‌نظامیان گروه «کتائب حزب‌الله» که در جنوب عراق فعال است مستقیما از فرماندهان سپاه قدس دستور می‌گیرند.

خونین‌ترین ماه در سه سال گذشته

در ماه‌های گذشته عملیات شبه‌نظامیان علیه نیروهای آمریکایی و متحدانش در عراق و افغانستان افزایش یافته است. یکی از سخنگویان ارشد ارتش آمریکا در عراق به وال استریت ژورنال گفته است، احتمالا نظامیان ما شاهد افزایش بیشتر حملات گروه‌های مورد حمایت ایران خواهند بود، اما این عملیات مانع از آن نخواهد شد که تمام امکانات خود را برای یاری رساندن به نیروهای برقرار کننده‌ی امنیت در عراق به کار بگیریم.

از سال ۲۰۰۳ میلادی تا کنون بیش از ۴۴۰۰ آمریکایی در عراق هدف حمله‌های تروریستی قرار گرفته‌اند. با افزایش حمله‌ها در ماه‌های اخیر، ماه ژوئن خونین‌ترین ماه برای نیروهای آمریکایی در سه سال گذشته اعلام شده است. مقام‌های آمریکایی ۳۰ ژوئن اعلام کردند با کشته شدن ۳ آمریکایی دیگر در جنوب عراق شمار کشته شدگان این ماه به ۱۵ نفر افزایش یافته است. در این ماه ۲۷۱ شهروند عراقی نیز قربانی عملیات تروریستی شده‌اند.

«ایران مسئول افزایش کشته‌ها در عراق»

رابرت گیتس که سرگرم انتقال مسئولیت پنتاگون به وزیر دفاع جدید آمریکا لئون پانه‌تاست روز پنجشنبه (۳۰ ژوئن، ۹ تیر) ایران را مسئول افزایش تلفات نیروهای نظامی این کشور در عراق ظرف سه تا چهار ماه گذشته خواند. او جمهوری اسلامی را متهم کرد با افزایش ارسال جنگ‌افزار و مواد منفجره زمینه‌ی شدت گرفتن حمله‌ی شبه نظامیان شیعه به نظامیان ایالات متحده را فراهم کرده است.

مطابق توافق‌های انجام شده میان دو کشور قرار است ۴۶ هزار نیروی آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی عراق را ترک کنند. رابرت گیتس می‌گوید هدف ایران از کمک به تشدید حمله‌ها افزایش تلفات نظامیان آمریکا و جلوگیری از تمدید احتمالی حضور آنها در عراق است.

ایران و سوریه «تهدیدی برای رشد دموکراسی در منطقه»

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک روز پیش از اظهارات رابرت گیتس (شامگاه چهارشنبه ۲۹ ژوئن) جان برنان، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور مبارزه با تروریسم، ایران و سوریه را دو کشور اصلی حامی تروریسم عنوان کرد. شبکه خبری العربیه از قول برنان نوشت «ایران و سوریه با حمایت مالی و نظامی از تروریست‌ها و گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه و آسیای مرکزی مانع تلاش‌ها برای پیشرفت صلح هستند.» 

مشاور رئیس جمهور آمریکا، ایران و سوریه را «تهدیدی برای ثبات اقتصادی و تضعیف ‌کننده رشد دموکراسی در منطقه» خوانده است. رابرت گیتش ایران را متهم می‌کند که قصد سوءاستفاده از بی‌ثباتی منطقه در پی ناآرامی‌های اخیر در کشورهای عربی را دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان