صفحات

۱۳۹۰ تیر ۱۴, سه‌شنبه

خبرهای تکمیلی در مورد درگیری مرزی ایران و آزربایجان

اورمو ايشچيلري : 

اورمو ایشچیلری:علی عبداللهی، معاون امنيتی و انتظامی وزارت کشور ايران  از درگيری مرزی «محدود» بين نيروهای جمهوری اسلامی و جمهوری آذربايجان خبرداده است. اين در حالی است نيروی مرزبانی آذربايجان می گويد، مانع نفوذ يک باتد مسلح از مرز ايران به خاک اين کشور شده است


علی عبداللهی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است: احتمالا يکی از مرزبانان آذربايجان در اين درگيری کشته شده است.

در حالی که معاون امنيتی وزارت کشور ايران علت درگيری را  «ورود غیر قانونی» و «بی توجهی» ماموران گارد مرزی  جمهوری آذربايجان به دستور ايست نيروهای ايرانی اعلام کرده است، مرزبانی جمهوری  آذربايجان می‌گوید، افراد مسلحی که می‌کوشيدند از مرز ايران به داخل آذربايجان نفوذ کنند، به سوی نيروهای گارد مرزی این کشور تيراندازی کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مرزبانی جمهوری  آذربايجان روز دوشنبه در بيانيه ای اعلام کرده است که يکی از نيروهای مرزبانی اين کشور در جريان تيراندازی «افراد مسلحی» که قصد داشتند  از ايران «وارد آذربايجان شوند»، کشته شده است.

  بيانيه مرزبانی جمهوری  آذربايجان اضافه کرده است: اين درگيری در نقطه مرزی «يارديملی» در جنوب آذربايجان و در روز يکشنبه روی داده است.

مرزبانی جمهوری  آذربايجان همچنين می‌گويد: اين افراد مسلح پس از درگيری به داخل مرز ايران گريخته‌اند.

با اين حال، علی عبداللهی  گفته است پس از وقوع درگيری در نقطه مرزی، «در تماس‌ها و ملاقات‌هايی که بين نيروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ايران و جمهوری آذربايجان انجام شد، موضوع از سوی مسئولان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و هم اينک نيز اين موضوع از مجاری ديپلماتيک دو کشور در حال پيگيری است.»

بررسی حادثه در کميته مشترک

درهمين حال، رامين مهمانپرست، سخنگوی ورزات امور خارجه ايران می‌گويد، مراجع ذيربط در کميته مرزبانی مشترک تهران - باکو در حال بررسی دليل حادثه رخ داده در منطقه مرزی دو کشور هستند.

رامين مهمانپرست همچنين  با اشاره به سفرها و ديدارهای مختلف مقام‌های دو کشور از جمله سفر چند روز اخير رييس مجلس شورای اسلامی به جمهوری آذربايجان گفته است: «سفرهای مسئولين دو کشور تاييدکننده روابط خوب تهران - باکو است ، همچنان که سفر لاريجانی به جمهوری آذربايجان سفر موفق و پرباری بود.»

علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه هفته گذشته  به باکو ، پايتخت جمهوری آذربايجان، سفر کرد و با مقام های اين کشور ديدار کرد.

گسترش همکاری‌های پارلمانی، اقتصادی و همچنين تبادل نظر درباره موضوعات دو جانبه از جمله مسايل حقوقی دريای خزر از موارد گفت وگو  علی لاریجانی با مقامهای جمهوری آذربايجان بود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان