صفحات

۱۳۹۰ مرداد ۱۲, چهارشنبه

یک شاهد عینی: نیروهای امنیتی سوریه از مردم می خواهند فریاد بزنند "لا اله الا بشار"

اورمو ايشچيلري :

یک شاهد عینی سوری که از شهر "درعا" گریخته می گوید که ماموران امنیتی از آن ها می خواهند که فریاد بزنند: "لا اله الا بشار".درعا در جنوب سوریه واقع است و اعتراض های این کشور از این شهر آغاز شده است. از آغاز تظاهرات اعتراضی در سوریه 20 هفته می گذرد. خواست این اعتراض ها سرنگونی نظام حاکم به رهبری بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.

شاهد عینی سوری که یک کارمند دولتی بود که دهه چهل زندگی خود را می گذارند، به مصر گریخته است. او در گفت و گو با روزنامه فرامنطقه ای "الشرق الاوسط" اظهار داشت: "من از ترس مرگ فرار نکرده ام. در روزهای تظاهرات مرگ در یک قدمی من قرار داشت. چندین بار در معرض گلوله قرار گرفتم. من از ترس بازداشت و شکنجه های جسمی و روحی فرار کردم. شکنجه هایی که کسانی که خارج از سوریه حضور دارند آن را درک نمی کنند

او از یورش نیروهای امنیتی و ارتش به شهر درعا سخن می گوید: "با تانک ها و خودروهای زرهی شهر را محاصره کردند. سپس رگبار آتش آغاز شد. رگباری که گوش ها را کر می کرد به گونه ای که سر و صداهای اطراف خود را دیگر نمی شنیدم. وارد شهر شدند و یورش به خانه ها و بازداشت ها را آغاز کردند."
این شاهد عینی از دستگیری دست کم 1000 نفر که بیشتر آن ها جوان بودند در روز اول خبر داد. به گفته او آن ها یک ماه در زندان بودند و به دفعات شکنجه شدند. او تاکید می کند که در جریان بازداشت ها، زنان حتی پیرزن ها مورد انواع اهانت قرار می گیرند.
او می گوید سربازان هنگام ورود به منازل از ساکنان آن می خواهد که فریاد بزنند "لا اله الا بشار" در غیر این صورت اقدام به تخریب منزل و روی زمین ریختن مواد غذایی از جمله روغن و آرد می کنند. او تاکید می کند: "شهر در وضعیت طبیعی به سر نمی برد. مردم در گرفتار مصیبت شده اند . فصل کشاورزی از بین رفت. وضعیت مالی مردم وحشتناک است. فشارهای اقتصادی و روانی طاقت فرسا است. بسیار از مردم برای اداره زندگی خود پول در اختیار ندارند و مغازه ها بسته هستند و تنها برخی داروخانه ها در زمان های کوتاه درب های خود را باز می کنند.
شاهد عینی از سرکوب تظاهرات جمعه 29 آوریل توسط نیروهای امنیتی سخن می گوید، تظاهراتی که در جریان آن دست کم 62 نفر کشته شدند: "به طور مسالمت آمیز به تظاهرات برخواستیم. تنها شعار آزادی می دادیم. در دستهایمان گل، آب و غذا برای مردمی بود که در محله های درعا محاصره شده بودند. اما ناگهان متوجه شدیم نیروهای امنیتی کمینی ترتیب داده و از همه طرف ما را هدف گلوله قرار دادند. در وهله اول دست کم 62 نفر جان سپردند."
او روایت مسئولان سوری از وجود گروه های مسلح تروریست را رد می کند و می گوید: "ارتش به مردم پیشنهاد می دهد که با دولت همکاری کنند. از آن ها می خواد اسلحه تحویل بگیرند و با تظاهر کنندگان مقابله کنند و این گونه از آن ها فیلمبرداری کرده و مدعی شود که گروه های مسلح تروریست هستند که مردم را هدف قرار می دهند."
العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان