صفحات

۱۳۹۰ شهریور ۷, دوشنبه

بیانیه حزب سبزهای آلمان برای نجات دریاچه ارومیه

اورمو ايشچيلري :حزب سبزها در بیانیه‌ای پیرامون خشک شدن دریاچه ارومیه، دولت آلمان و شرکای اروپایی آن را به شرکت فعال در کاهش ابعاد این "فاجعه " فراخوانده. این حزب خواهان آزادی کسانی نیز شده که در اعتراض به وضع دریاچه دستگیر شده‌اند. 
کلاودیا روت، رییس حزب سبزهای آلمان، بیانیه‌ای در ارتباط با وضعیت اکولوژیکی دریاچه ارومیه صادر کرده است. این بیانیه در پی تظاهرات انجام شده در شهرهای ارومیه و تبریز در روز شنبه ۲۷( اوت /پنجم شهریور) و دستگیری تعدادی از معترضان
نوشته شده است.
در بیانیه آمده که اکسیون‌های جاری در آذربایجان برای حفظ دریاچه ارومیه، نیاز به توجه و پشتیبانی بین‌المللی دارند و "فاجعه اکولوژیک" کنونی در این دریاچه را نباید موضوعی صرفا داخلی در ایران تلقی کرد.
کلاودیا روتکلاودیا روت  بیانیه  تصریح کرده که دولت ایران علاوه بر ناکارایی در مهار این مشکل، چشم خود را بر مطالبات مردم منطقه نیز بسته و فعالان زیست محیطی و افراد معترض به وضع دریاچه ارومیه را متهم به جدایی طلبی می‌کند.
حزب سبزها از دولت جمهوری اسلامی خواسته است که ضمن دادن اجازه ورود سازمان‌ها و کارشناسان محیط زیست به ایران، اطلاعات لازم در باره دریاچه ارومیه و سیاست آب‌رسانی به آن را نیز به آنها ارائه کند. در بیانیه تاکید شده که فرصت زیادی برای کند کردن روند خشکیدن دریاچه و کاستن از بحران زیست محیطی موجود باقی نمانده است.
کلاودیا روت هم‌چنین از دولت آلمان و شرکای اروپایی آن خواسته که از کلیه کانال‌های تماس خود با جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک‌های فنی و کارشناسانه، به منظور نجات دریاچه ارومیه بهره گیرد.
حزب سبزها خواستار آزادی کلیه کسانی نیز شده که در جریان اعتراض‌های روز شنبه (۲۷ اوت/پنجم شهریور) در شهرهای میانه، تبریز یا ارومیه دستگیر شده‌اند. در بیانیه با اشاره به خسارت های کشاورزی و اقتصادی در منطقه پس از خشک شدن دریاچه ارومیه،  تاکید شده که مردم منطقه حق بهره‌مندی از محیط زیست سالم و زندگی در شرایط مناسب را دارند.
سرکوب تظاهرات اعتراضی در آذربایجان
نیروهای امنیتی در جریان اعتراض مردم شهرهای تبریز، ارومیه، میانه در روز شنبه، ده‌ها نفر را بازداشت کرده‌اند. به گزارش شاهدان عینی، کانون اعتراض‌های مردم تبریز در میدان "امام" این شهر بوده و ماموران امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور، تظاهرکنندگان را پراکنده کرده‌اند. از تعداد  بازداشت شدگان و محل نگاهداری آنها خبر تایید شده و موثقی در دست نیست.

پیش از این ۲۲ نماینده آذری زبان مجلس نیز با نوشتن نامه‌ای به هیات رییسه مجلس خواستار رسیدگی جدی و قانونی به بحران دریاچه ارومیه  و پاسخگویی دولت در قبال تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از روند خشک شدن دریاچه ارومیه شده بودند.
دریاچه ارومیه، دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا و بیستمین دریاچه بزرگ جهان است. این دریاچه از سال‌ها پیش به دلایلی چون احداث جاده میان‌گذر، سد سازی در مسیر رودخانه‌های تامین آب آن و کاهش بارندگی در معرض نابودی و تبدیل به یک شوره‌زار قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۰، وضعیت این دریاچه پس از کاهش عمق شش متری آن، بحرانی اعلام شد. در حال حاضرعمیق‌ترین بخش این دریاچه دو متر ژرفا دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان