صفحات

۱۳۹۰ شهریور ۲, چهارشنبه

بگذاريد درياچه اروميه خشك بشود ! ــ حسن راشدي

اورمو ايشچيلري : تلاش نماينده هاي آذربايجان هم بي فايده بود ؛ "نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز ‌‌‍[25/5/90 سه شنبه] خود با 94 راي مخالف و 57 راي موافق با دو فوريت طرح انتقال آب براي نجات درياچه اروميه از خشك شدن مخالفت كردند "‌ (روزنامه همشهري 26/5/90 شماره 5480 )
با اين آب پاكي كه مجلسيها روي دست ملت آذربايجان و تمام انسانهايي كه نگران خشك شدن آب درياچه اروميه بودند ريختند ، ديگر خيال همه بايد از نجات اين عروس آذربايجان راحت شود !
 

آذربايجانيها براي چه مي خواهند درياچه اروميه خشك نشود ، به قول  موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد در مجلس شوراي اسلامي : " آذربايجانيها از اطراف درياچه اروميه بروند و كار ديگري بكنند ..." !! (1)
 
راي منفي اكثريت نمايندگان مجلس به طرح دو فوريتي نجات درياچه اروميه  نشان داد كه نبايد آذربايجانيها منتظر معجزه اي از اين امام زاده باشند ؛چرا كه در سال 1385 هم ديديم در پي اعتراض سرتاسري ملت آذربايجان به توهين سخيف روزنامه دولتي " ايران " به آنها ، مجلس از تصويب لايحه اي كه توهين به قوميتها را جرم به حساب آورد و در بيشتر كشورهاي جهان هم جرم محسوب مي شود سرباز زد !
 
ظاهرا خشك شدن درياچه اروميه كه سونامي نمك را به دنبال خواهد داشت و آذربايجان را به كوير نمك تبديل خواهد كرد نه تنها اكثريت نمايندگان مجلس را نگران نمي كند ، شايد هم عده اي از اين حادثه بدشان نمي آيد كه در صورت افتادن چنين اتفاقي آذربايجانيها بجاي كشت و كار در اطراف درياچه اروميه و ديگر نقاط آذربايجان و سكونت در شهرهاي تبريز ، اروميه ، اردبيل ، زنجان و ... ، مي روند كويرهاي مركزي را آباد مي كنند و شهر هاي جديدي در مركز ايران ساخته مي شود !
 
خشك شدن درياچه اروميه زياد مهم نيست ، مهم آن است كه آب رودخانه زاينده رود اصفهان كم نشود كه پروژه احداث سومين سد و تونل انتقال آب رودخانه كارون براي پر آب كردن آن كه به " تونل سوم كوهرنگ " مشهور است در حال اجرا است و با حفاري5/23 كيلومتر تونل از ميان كوههاي سنگي در سخت ترين شرايط با هزينه هاي چند هزار ميلياردي ، كه حفاري آن 17 سال طول كشيده و قرار است امسال به بهره برداري مي رسد ، بهره برداري آن عقب نيفتد ! (۲) ب
 
به راستي اگر درياچه اروميه در ميان مناطق اصفهان و شيراز بود آيا باز اكثريت مجلسيان با طرح دو فوريتي آن براي جلوگيري از خشك نشدنش مخالفت مي كردند و جناب آقاي موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد و ثروتيهاي ديگر جرئت داشتند بگويند اصفهانيها و شيرازيها از اطراف اين درياچه بروند در جاي ديگري كار پيدا كنند ؟!
 
جالب است كه مخالفين طرح دوفوريتي درياچه اروميه در مقابل نگراني از خشك شدن اين عروس زيباي آذربايجان و تبديل شدن مناطق حاصلخيز آذربايجان به كوير نمك و بي حاصل  و آواره شدن 14 ميليون نفر از مردم آذربايجان (3) ، به چند درياچه مانند كوچك مركزي و داخل كويري كه كم آب شده اند و احتمال خشك شدن آنها است  اشاه كرده اند ! و اين در حالي است كه حتي در صورت خشك شدن اين آبگيرها هيچ آسيبي به زندگي مردم مناطقي كه اصولا محل زندگي و كار آنها صدها كيلومتر با چنين مكانهايي فاصله دارد نمي رسد و در اطراف چنين آبگيرهاي كويري كشاورزي و يا زندگي شهري وجود ندارد  و در صورت خشك شدن آنها، فقط مقدار اندكي به كويرهاي بزرگ و بي آب و علف مركزي افزوده خواهد شد !
 
براستي ، براي اكثريت نمايندگان مجلس و دولتمردان و مسئولين كشوري ، آذربايجان و ملت آذربايجان و آواره شدن 14 ميليون انسان آذربايجاني به اندازه كم آب شدن آب رودخانه زاينده رود اصفهان ارزش و اهميتي ندارد ؟!
......................................................
 
(1)  http://iwww.khabaronline.ir/news-168160.aspx  سايت خبر آنلاين
(2)    http://irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30444878 خبر گزاري جمهوري اسلامي (ايرنا )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان