صفحات

۱۳۹۰ شهریور ۶, یکشنبه

راه‌اندازی کمپین جهانی‌ برای نجات دریاچهٔ اورمیه

اورمو ايشچيلري :
 جمعی از فعالان محیط زیست حرکتی اینترنتی را با نام «کمپین جهانی‌ امضا برای نجات دریاچهٔ اورمیه» به راه انداخته اند و از تمامی علاقه مندان درخواست کردند تا به این حرکت بپیوندند.

به گزارش گروه خبری تبریز سسی به نقل از خبرگزاری مهر، این کمپین با شعار «نجات دریاچهٔ اورمو (اورمیه)، نجات سرمایهٔ طبیعت در سیارهٔ واحد است که میراث واحد انسانهاست» آغاز به کار کرده و برای یک نامه اینترنتی و هشدار جمعی، اقدام به جمع آوری امضا می کند.
در این نامه که به چند زبان از جمله انگلیسی، ترکی، آذری و فارسی تهیه شده، آمده است: هنوز زمین بحران خشک شدن دریاچهٔ
آرال را از سر می‌گذراند که دستکاری انسان در طبیعت شمارش معکوس خشکی کامل میراث طبیعی جهانی دیگری را رقم زد. دریاچهٔ اورمیه، بیستمین دریاچهٔ بزرگ جهان، بزرگترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ شور جهان یکی از ذخیره گاه های طبیعی زیست کره اعلام شده از طرف MAB حوضهٔ آبریز دریاچه اورمیه، پنجاه و یک هزار و 876 کیلومتر مربع است که در حدود سه درصد مساحت کل کشور ایران را دربر می‌گیرد.

در این نامه به مواردی چون عدم مدیریت صحیح منابع آب، ساخت سدهای متعدد بر روی رودخانه های تغذیه کنندهٔ دریاچه، حفر بدون کنترل قناتها و تخلیهٔ منابع آب زیر زمینی‌، ساخت اتوبان شهید کلانتری بدون مطالعات لازم و «خشکسالیهای پی در پی‌ و عدم وجود هیچ گونه تدبیر به عنوان علل خشک شدن دریاچه اورمیه ذکر شده است.

این نامه می افزاید: دستکاری و بیمسئولیتی انسان در طبیعت امروز کرهٔ زمین را با بحران خشک شدن دریاچه ای روبرو کرده است که حیات اقتصادی اجتماعی و بهداشت و سلامت جسمی‌ و روانی میلیونها انسان را تهدید می‌کند. آثار این فاجعه زندگی‌ مردم اطراف این مناطق و در بعد وسیعتر اکوسیستم کشورهای همسایه را نیز با بحرانهای خشکسالی الودگی هوا و از بین رفتن زمینهای کشاورزی روبرو کرده است.

در این نامه همچنین آمده است: با وجود سرعت رو به رشد خشک شدن دریاچه هیچ اقدام عملی جدی در راستای‌ نجات آن صورت نگرفته است. ما امضا کنندگان این نامه وجدان‌ها ی مسئول در برابر سرمایه جهانی‌ طبیعی‌ را به همصدایی با مردم ساکن این منطقه که حیات طبیعی‌ و انسانیشان با تهدید جدی مواجه است فرا میخوانیم. از سازمان یونسکو و UNEP (برنامه محیط زیست ملل متحد) و تمامی‌ سازمانهای جهانی محافظ محیط زیست خواستار ادای مسئولیت اجتماعی انسانی و جهانی خویش در قبال این پدیدهٔ شوم هستیم.

تهیه کنندگان این کمپین از تمامی علاقه مندان دعوت کرده اند تا برای هشدار نسبت به وضعیت دریاچه اورمیه به نشانی زیر مراجعه کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان