صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۲۴, یکشنبه

دانشگاه ارومیه و وان ترکیه برگزارکننده همایش حسام الدین چلبی اورموی



اورمو ايشچيلري : این همایش اردیبهشت ماه سال 90 در ارومیه برگزار می شود و قرار است سال بعد همایش بعدی در شهر وان ترکیه برگزار شود. همایش مثنوی معنوی و حسام الدین چلبی اورموی اردیبهشت ماه سال آینده در شهر ارومیه و به همت دانشگاه این شهر برگزار می شود. این همایش با همکاری دانشگاه وان ترکیه برگزار شده و قرار است به صورت یک سال در میان در دو کشور ایران و ترکیه برگزار شود.
حسام الدین چلبی اورموی شاگرد اورموی الاصل مولانا است که بعدها به مراد و الهام بخش وی برای سرایش شاهکار جهانی مثنوی معنوی تبدیل شد.
خاندان وی از اورمیه به قونیه پایتخت سلاجقه روم مهاجرت نموده و حسام الدین در این شهر به دنیا آمد. واژه چلبی بر حسب نگارش ابن بطوطه در زبان یونانی به معنی مولانا ، سیدنا و سیدی است.
مولانا بعداز شیخ صلاح الدین، چلبی حسام الدین را به عنوان همدم و جانشین خود انتخاب نموده و به دوستان خود چنین گفت: «از او اطاعت کنید و در مقابل او عاجزانه بال های خود را در زمین بگسترانید! تمامی فرموده های او را بجا آورید. حب او را در درونتان بکارید، او معدن رحمت است، نور خداست» به موجب این فرموده مولانا، تمامی دوستان به او اطاعت کردند.
مزار حسام الدین در شهر قونیه ترکیه قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان