صفحات

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۳, سه‌شنبه

تخريب خان تختي فاجعه اي ديگر بر عليه آزربايجان



اورمو ايشچيلري: کتیبه خان تختی در جاده ارومیه-سلماس است که در پانزده کیلومتری سلماس واقع است.کتیبه ای بازمانده از دوران ساسانی و اردشیر و شاپور دوم.

گفته می شود تصویر اردشیر دوم و پسرش سوار بر اسب است که در حال اعطای حلقه قدرت به پادشاه ارمنستان بر روی صخره ای حک شده اند.
این کتیبه  در کیلومتر 15 محور سلماس – ارومیه بر روی کوه پیر چاووش حجاری شده و در سالهای 242 تا 293 میلادی محل قدرت نمایی و دفاع .ساسانیان از سرزمین ایران بوده است.
مولاژ این کتیبه چند سال قبل با اندازه طبیعی ساخته شده و هم اکنون در موزه تاریخی ارومیه نگهداری می شود.
 در کمال تاسف  پلکان سنگی كه براي دسترسي آسان به اين كتيبه ساخته شده ، بلای جان این کتیبه تاریخی نفیس شده است و علاوه بر اینکه در مناسبتهای مختلف و عملیات پروژه های عمرانی شرکتهای مختلف پیمانکار محلی برای تبلیغات این شرکتها شده، کاربری خود را بعنوان یک اثر تاریخی  از دست داده و امروز محل اتراق و پیک نیک اهالی و دخل و تصرف بر پیکره ارزشمند آن گردیده است.
در آخرین دست درازی انسانی به این کتیبه تاریخی افراد مجهول الهویه ای با نیاتی نامعلوم اقدام به شعارنویسی با مضامین سیاسی(احتمالا) بر روی لوح اصلی صخره می کنند که احساس مسئولیت(!) دستگاههای احتمالا اجرایی یا انتظامی را برانگیخته و بلافاصله  با اسپری رنگ سیاه این شعارها مستتر شده و در نتیجه آن آسیب جدی بر ظاهر کتیبه خان تختی وارد آمده است.
در سالهای نه چندان دور نیز گروهی به ظاهر مدیر یا مسئول با رنگ آمیزی دور این کتیبه به رنگ پرچم ایران سعی در نمایاندن حریم کتیبه با روش ابداعی خود داشتند که آثار این بی تدبیری هنوز هم پابرجاست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان