صفحات

۱۳۹۰ خرداد ۲۳, دوشنبه

پیروزی اردوغان و حزبش در انتخابات پارلمانی ترکیه

اورمو ايشچيلري : رادیو آلمان: همانگونه که انتظار می‌رفت حزب عدالت و توسعه‌ به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، برنده‌ی انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در این کشور بود. امید او حزبش برای کسب دو سوم از کرسی‌های پارلمان اما تحقق نیافت.
حدود ۵۰ میلیون واجد شرایط رای در داخل و حدود ۲ و نیم میلیون شهروند ترکیه که ساکن خارج کشورند، فرا خوانده شده بودند، تا روز یکشنبه (۱۲ ژوئن / ۲۲ خرداد) برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رأی روند. آخرین محل‌های اخذ رأی درهای خود را ساعت ۱۶ به وقت اروپای مرکزی بستند.
مدعی پیروزی، حزب عدالت و توسعه‌ (AKP) به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور بود که تا کنون در دو دوره سکان هدایت ترکیه را در دست داشته و حال برای سومین دوره هم زمام امور را در اختیار خواهد داشت. این حزب در انتخابات پیشین در سال ۲۰۰۷، ۴۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.
این بار اما اردوغان و حزبش امید داشتند که نه تنها پیروز میدان را ترک گویند، بلکه تناسب قوا در مجلس را به نفع خود دگرگون کنند و دو سوم کامل از کرسی‌های پارلمان را به دست آورند. به گزارش شبکه "سی ان ان" ترکیه، نخستین نتایج نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه ۳ / ۵۰ درصد آرا را از آن خود کرده، اما نتوانسته به اکثریت دو سوم کرسی‌های پارلمان دست یابد.
تغییر تناسب قوا در پارلمان و کسب دو سوم کرسی‌ها از این جهت تعیین‌کننده می‌بود که اردوغان برای تصویب قانون اساسی جدید نیازی به برگزاری رفراندوم نمی‌داشت و می‌توانست طرح خود را با تصویب پارلمان به کرسی نشاند.
تغییر تناسب قوا در پارلمان ترکیه در این صورت تحقق می‌یافت که حزب راستگرای جنبش ملی‌گرایان این کشور (MHP) در عبور از مانع ده درصدی ورود به پارلمان ناکام می‌ماند. این حزب در دوره‌ی گذشته ۱۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود، اما با توجه به رسوایی‌های اخیر شماری از رهبران این حزب دچار بحران گردید. طبق نخستین نتایج اعلام شده اما این حزب حدود ۱۳ درصد آرا را از آن خود کرده است.
با وجود این ترکیه سال‌های اخیر ترکیه تحت هدایت دولت اردوغان توانسته با توجه به عضویت در ناتو و همچنین پلی میان اروپا، خاورمیانه و آسیا نقش پررنگ‌تری در عرصه‌ی سیاست بین‌الملل ایفا کند. ترکیه در دوران اخیر همچنین شاهد رونقی اقتصادی بوده که این خود نیز بر محبوبیت اردوغان افزوده است. طبق آمار رسمی، میزان رشد اقتصادی ترکیه بر ۹ / ۸ درصد بالغ می‌شود.
اردوغان ۵۷ ساله که به همراه همسر و دخترش در یکی از حوزه‌های اخذر رای در استانبول حضور یافته بود تا رای خود را به صندوق بریزد، به خبرنگاران گفت: «امیدوارم که این نتیجه‌ی انتخابات کمکی باشد در راه تقویت صلح، آزادی و حفظ حقوق».
احزاب اپوزیسیون
حزب سکولار جمهوریت خلق (CHP) پس از حزب حاکم دومین حزب نیرومند ترکیه محسوب می‌شود. نظرسنجی‌ها حاکی از آن بودند که ۲۵ تا ۳۰ درصد آرا به این حزب اختصاص خواهد یافت. طبق نخستین نتایج اعلام شده، این حزب حدود ۱ / ۲۷ درصد آرا را بدست آورده است.
کمال قیلچداراوغلو، رهبر این حزب که رأی خود را در آنکار به صندوق رسید، به خبرنگاران گفت: «وقت آن رسیده که مردم ما تصمیم خود را بگیرند. وی افزود: «امیدواریم که تلاش‌های ما در راه آزادی و دمکراسی مورد ستایش قرار گیرند.»
حزب کردی صلح و آزادی (BDP) برای آنکه بتواند، مانع ده درصدی ورد به پارلمان را پشت سر بگذارد، نامزدهای خود را به صورت مستقل روانه‌ی انتخابات کرد. این حزب در حال حاضر تنها حزبی است که علائق و خواست‌های کرد‌های ترکیه را در پارلمان این کشور نمایندگی می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان