صفحات

۱۳۹۰ تیر ۲۲, چهارشنبه

مرگ دریاچه ارومیه تا 4 سال آینده حتمی است

اورمو ايشچيلري : رئیس دبیرخانه ستاد حوزه دریاچه ارومیه گفت: با ادامه روند فعلی خشکسالی، مرگ دریاچه ارومیه تا 4 سال آینده حتمی است.به گزارش خبرگزاری فارس، ، علی نظری‌دوست پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: 20 میلیارد متر مکعب آب کمبود حوزه دریاچه ارومیه است که سالانه باید بیش از 3 میلیارد متر مکعب از سوی سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان باید تامین شود.


 وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان در زمینه باروری ابرها ایفای نقش کرده و در زمینه لایروبی دریاچه ارومیه نیز گام‌های موثر برداشته می‌شود.
 نظری‌دوست با بیان اینکه انتقال بین حوزه‌ای جزو طرح‌های مصوب دریاچه ارومیه نیست، ادامه داد: انتقال آب بین حوزه‌ای به آذربایجان شرقی و غربی برای تامین آب دریاچه ارومیه به عنوان یک روش بلند مدت مطرح بوده و روش‌های سریع و کم هزینه‌تری در این زمینه وجود دارد.
این مسئول یادآور شد: در زمینه انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه برخی مشکلات از قبیل تبعات اجتماعی و علاقه‌مندی مردم و کشاورزان برای بهره‌برداری از این آب شیرین در مسیر وجود دارد.

رئیس دبیرخانه ملی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: مشاور بین‌المللی نیز در زمینه احیای دریاچه ارومیه به کار گرفته شده و برنامه بلند مدت در این زمینه نیاز است.
وی عنوان کرد: دریاچه ارومیه با روند فعلی تا چهار سال آینده به طور قطعی خواهد مرد و نتایج مخرب آن در کشاورزی و محیط زیست با پودرشدن نمک‌های بستر دریاچه و پراکنده شدن آن در زمین‌های کشاورزی مشخص خواهد بود.

رئیس دبیرخانه ستاد حوزه دریاچه ارومیه خواستار اعمال روش‌های سختگیرانه در زمینه صرفه‌جویی و مدیریت روش‌های آبیاری و کشت شد و اضافه کرد: اگر دریاچه ارومیه خشک شود دیگر زمین‌های کشاورزی باقی نخواهد ماند که امروز در مورد تامین آب آنها اصرار می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه نخستین جلسه شورای منطقه‌ای و ستاد دریاچه ارومیه در مرداد ماه برگزار می‌شود، بیان داشت: در این جلسه در زمینه مدیریت دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان