صفحات

۱۳۹۰ مرداد ۸, شنبه

حضور صدها نفر از فعالان ملی آذربایجان وطرفداران محیط زیست در کوه ساوالان

اورمو ايشچيلري :
در پی دعوت عده ای از فعالان ملی آذربایجان برای حضور مردم وطرفداران محیط زیست آذربایجان مبنی بر ثبت جهانی قله ساوالان در یونسکو به عنوان میراث طبیعی جهان، روز پنج شنبه بیش از صدها نفر از مردم در دامنه این کوه حضور یافتند.
 همه ساله کشورها آثار تاریخی، فرهنگی وطبیعی خود را برای ثبت در فهرست میراث جهانی معرفی می کنند، کوه ساوالان از دیرباز به خاطر اعتقادات وباورها جایگاه ویژه ای در بین ملت آذربایجان داشته، که عظمت این کوه و نقش آن در زندگی مردم وتصویر زیبای آن در ادبیات ، فولکلور، افسانه ها واسطوره های ملت آذربایجان وهمچنین آثار باقیمانده از ادوار گذشته و جاذبه های گردشگری ازجمله: قارتال داشی، محراب داشی شیروان دره­سی، آبهای گرم معدنی و... ساوالان را واجد معیارها وشرایط اصالت برای ثبت در فهرست میراث جهانی نموده است. لازم به ذکر است ثبت یک اثر طبیعی در فهرست میراث جهانی علاوه بر اعتبار تاریخی و فرهنگی، حمایت وحفاظت بین المللی آن اثر را در پی خواهد داشت وهمچنین با جلب توجه جهانیان به این منطقه، در عرصه صنعت توریسم نیز واجد امتیازاتی برای مناطق مربوطه خواهد بود.

این مراسم باحضور بیش از صدها نفر ازفعالین ملی وطرفداران محیط زیست آذربایجان در روز پنج شنبه مورخ 06/05/90 ساعت 17 در دامنه کوه ساوالان (پناهگاه) برگزار گردید که با هنرنمایی گروههای موسیقی، شعرخوانی و ایراد سخنرانی ومطرح کردن خواسته های ملی وحقوق پایمال شده ملت آذربایجان همراه بود در پایان با ایراد بیانیه ای، هفته جاری را  به عنوان هفته ساوالان اعلام نموده و با توجه به واجد شرایط بودن کوه ساوالان به عنوان میراث طبیعی جهانی خواستار معرفی این کوه به سازمان یونسکو برای ثبت این اثر طبیعی شدند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان