صفحات

۱۳۹۰ تیر ۲۷, دوشنبه

روزنامه زمان تركيه: ايران به تلافی اسد از "پ.ك.ك" حمايت مي كند



اورمو ایشچیلری :
روزنامه زمان تركيه: ايران به تلافی اسد از "پ.ك.ك" حمايت مي كند
روزنامه زمان تركيه: ايران به تلافی اسد از "پ.ك.ك" حمايت مي كند

روزنامه زمان تركيه مدعي شد كه در پي بروز ناآرامي هاي چند ماه گذشته در سوريه ، ايران ممكن است به تلافي سياست هاي تركيه در قبال دولت بشار اسد از شبه نظاميان جدايي طلب پ.ك.ك حمايت كند.

به گزارش عصر ايران روزنامه " زمان " چاپ تركيه با انتشار مقاله اي به قلم " امره اوسلو " مدعي شد كه سياست ايران و سوريه در دهه 1990 براي بي ثبات سازي تركيه و وارد آوردن فشار به اين كشور حمايت از پ.ك.ك بود اما ايران اين سياست را از سال 2003 و همزمان با اشغال عراق از سوي آمريكا كنار گذاشت.


اين نويسنده ترك در ادامه مدعي مي شود كه با وقايع سوريه و نگراني تهران و دمشق از نفوذ تركيه در سوريه و سقوط رژيم بشار اسد ، ايران ممكن است بار ديگر به همان سياست دهه 1990 خود در قبال پ.ك.ك باز گردد و از اين گروه شبه نظامي مسلح عليه دولت تركيه بهره برداري كند.

روزنامه زمان مدعي مي شود در سال 2008 يكي از رهبران گروه پ.ك.ك به نام " جميل باييك " در اثر حمله جنگنده هاي ارتش تركيه به كوه هاي قنديل در شمال عراق متواري شده و به ايران مي گريزد .
روزنامه زمان مدعي مي شود با وجودي كه ارتش تركيه نخواسته نام كشور ثالث را بنا به مصالحي ببرد ، اما به نظر مي رسد نام اين كشور ثالث ايران باشد.

اين گزارش در ادامه با اشاره به نگراني هاي ايران از سقوط دولت بشار اسد در سوريه مي نويسد كه ممكن است ايران از باييك بخواهد به سازماندهي مجدد حملات پ.ك.ك عليه تركيه بپردازد و اين شبكه را بار ديگر در تركيه فعال كند ، چرا كه بنا به ادعاي اين روزنامه از نظر ايران سياست تركيه در قبال سوريه در جهت منافع ملي ايران نيست و نقشي كه تركيه در سوريه بازي مي كند ممكن است در آينده به بي اثر كردن نفوذ و اهرم هاي قدرت منطقه اي ايران بينجامد.

اين گزارش در ادامه به نقل از روزنامه صاباح تركيه مدعي مي شود كه حملات اخير پ.ك.ك در دورن تركيه كه به كشته شدن 13 تن انجاميد بنا به دستور جميل باييك انجام شده و با توجه به اينكه وي هم اكنون در ايران به سر مي برد احتمال اينكه وي با هماهنگي دولت ايران به تصميم گيري درباره تشديد حملات ستيزه جويان پ.ك.ك در خاك تركيه رسيده باشد ، زياد است .

در سال هاي اخير و همزمان با به قدرت رسيدن حزب اسلامگراي عدالت و توسعه نيز روابط تهران - آنكارا بيش از گذشته گرم تر شده و دو كشور هم اكنون در حوزه هاي مختلف سياسي ، اقتصادي و امنيتي همكاري هاي گسترده اي دارند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان