صفحات

۱۳۹۰ مرداد ۱۱, سه‌شنبه

وضعیت بحرانی در سوریه ، آخرین خرها

اورمو ايشچيلري : جلسه فوق العاده شورای امنیت درباره تحولات سوریه شب گذشته بدون نتیجه پایان یافت و قرار است این جلسه امروز سه شنبه ادامه یابد. این در حالیست که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا امروز برای نخستین بار با مخالفان رژیم بشار اسد دیدار می کند.
****

شهر حماه هر 10 دقیقه گلوله باران می شود

گزارش العربیه: دیده بان حقوق بشر سوریه روز سه شنبه اعلام کرد در پی یورش به شهرهای سوریه در اولین روز ماه رمضان، 24 نفر کشته شدند.

بر اساس این گزارش از این تعداد 10 نفر تنها در شهر حماه در نتیجه تبر اندازی نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها "شبیحه" به سوی آنها جان خود را از دست دادند.

شاهدان عینی در شهر حماه گفته اند این شهر تقریبا هر 10 دقیقه توسط تانک های ارتش سوریه گلوله باران می شود.

مسئولین بيمارستان های شهر حماه اعلام کرده اند که با كمبود خون روبرو هستند و از مردم خواستند برای نجات جان زخمی های دو روز اخیر خون اهدا کنند.

بر اساس این گزارش مساجد شهر حماه که معمولا در این ماه مملو از نمازگزاران است به دلیل یورش نیروهای نظامی درهای خود را بسته اند و نمازگزاران در خانه های خود به عبادت مشغولند.

در شهر دمشق پایتخت سوریه نیز مردم در حمایت از مخالفان بشار اسد در شهرهای حماه و دیر الزور با دست زدن به تظاهرات علیه دولت شعار دادند .

تلویزیون العربیه در گزراشی از نیویورک اعلام داشت جلسه فوق العاده شورای امنیت درباره تحولات سوریه بدون نتیجه پایان یافت و قرار است این جلسه امروز سه شنبه ادامه یابد .


ایتالیا سفیر خود را از دمشق فراخواند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم، دولت ایتالیا امروز اعلام کرد که سفیر خود را از دمشق بمنطور گفتگو در باره اوضاع سوریه فراخوانده است.

ایتالیا نخستین کشوری بود که پس از حمله ارتش سوریه به مردم بی دفاع شهر حما، خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شده بود.


پخش اخبار جنایات اسد در رسانه های روسی

نظامیان سوریه تظاهرکنندگان را در دمشق به گلوله بستند

مسکو،11 مرداد،خبرگزاری «ریا نووستی»/ پلیس سوریه دوشنبه شب حداقل 6 نفر از تظاهر کنندگان مخالف رژیم "بشار اسد" رییس جمهورسوریه را در دمشق پایتخت این کشور به ضرب گلوله به قتل رساندند.این مطلب راخبرگزاری "رویتر" با استناد به شاهدان عینی رویدادها گزارش داده است.

بنا به گزارش رویتر، خشونت بارترین درگیری ها میان مخالفان رژیم و نیروهای انتظامی و نظامی در محله "الاربین" واقع در شرق دمشق رخ داده است.

یکی از اهالی محل اظهار داشت:"مردم پس از عبادت شبانه ماه مبارک رمضان بطور دسته جمعی حرکت می کردند. ماشین های نیروهای امنیتی و کامیون هایی که تیربارهایی در روی آنها نصب شده بود، حدود نیمه شب وارد "الاربین" شدند". ابتدا آنها در چهارراه اصلی جمع شدند و سپس در خیابان ها پراکنده شده و تیراندازی را شروع کردند."

یادآور می شود یگان های ارتش سوریه صبح یکشنبه وارد شهر "حماه" شدند. سخنگوی سرویس پزشکی این شهر اظهار داشت تانک ها"بدون هدف ازمسلسل های سنگبن تیراندازی کرده و سنگرهای خیابانی برپا شده توسط اهالی را ازبین می بردند".به گزارش مدافعان حقوق بشر درگیری های روز یکشنبه در شهر حماه باعث مرگ تقریبا 100 نفر شده است.

سوریه طی چهارماه اخیر اخیر شاهد موج گسترده ای از ناآرامی هاست و تظاهرکنندگان خواستار استعفای "بشار اسد" رییس جمهور سوریه هستند.


سوریه در محاصره بین المللی

ایسنا: شورای امنیت سازمان ملل امروز (سه‌شنبه ) نیز در نشست اضطراری خود به رایزنی‌ها درباره تحولات اخیر در سوریه ادامه می‌دهد. چهار کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه جدیدی را که در آن اقدامات صورت گرفته در سوریه علیه مخالفان محکوم شده به شورا ارائه خواهند داد.
شورای امنیت سازمان ملل رایزنی‌های خود را در خصوص تحولات سوریه پشت درهای بسته و بنا به دعوت آلمان از روز دوشنبه آغاز کرد.
بعد از پایان نشست یک ساعته روز دوشنبه دیپلمات‌ها اعلام کردند به نظر می‌رسد اعضای شورای امنیت در خصوص واکنش نسبت به وقایع سوریه اختلاف نظر دارند. تاکنون شورای امنیت هیچ گونه اقدام عملی در قبال سوریه اتخاذ نکرده است. این در حالی است که در پی ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای در خصوص سوریه روسیه و چین تهدید کردند که در صورت تصویب این پیش نویس آن را وتو خواهند کرد.
از بین 10 عضو غیر دائم شورای امنیت برزیل، هند، لبنان و آفریقای جنوبی اعلام کردند که پیش نویس قطعنامه را تایید نمی‌کنند.چهار کشور انگلیس، فرانسه، آلمان و پرتغال پیش نویس قطعنامه جدید محکومیت علیه سوریه را تهیه کرده‌اند.
منتقدان بیم آن دارند که صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت حتی در حد یک محکومیت ساده موجب برداشتن گام‌هایی برای دخالت نظامی غرب در سوریه شود.سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل این مساله را یک شایعه پراکنی دروغین توصیف کرد و گفت: پیش نویس قطعنامه‌ شورای امنیت در این رابطه نیست. اروپایی‌ها در حال مذاکره درباره پیش نویس جدید هستند و ما به شدت از آن حمایت می‌کنیم.
سفیر آمریکا با اشاره به گزارش‌های نگران کننده‌ اسکار فرناندز تارانکو، معاون دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت به خبرنگاران گفت: در این نشست نسبت به اوضاع سوریه اعلام نگرانی شد و حتی تا حد محکومیت وقایع سوریه رایزنی هایی صورت گرفت.
یک دیپلمات غربی اعلام کرد که کشورهای اروپایی پیش نویس قعطنامه‌ای را که برای نخستین بار دو ماه پیش ارائه شد و از نظام سوریه خواست به خشونت‌ها پایان دهد تغییر دادند و براساس این پیش نویس از سازمان ملل درخواست شده برای تحقیقات درباره نقض حقوق بشر به شهرهایی که شاهد تظاهرات است، برود.هاردیپ سینگ پوری، سفیر هند و رئیس شورای امنیت در ماه اوت اعلام کرد که دیدگاه‌های اعضای شورای امنیت به هم نزدیک شده و نگرانی مشترکی در قبال افزایش خشونت‌ها وجود دارد.رئیس شورای امنیت اعلام کرد که اعضای شورا نسبت به افزایش خشونت‌ها ابراز نگرانی کردند.
هاردیپ سینگ پوری در عین حال گفت: اقدام سازمان ملل مساله‌ای نیست که در حال حاضر اعضا بر آن اصرار زیادی داشته باشند.
ویتالی چورکین، سفیر روسیه در شورای امنیت که پیش از این تهدید کرده بود پیش نویس قطعنامه علیه سوریه را وتو خواهد کرد عنوان داشت: باید از شیوه‌ قدیمی و هر فکری درباره رویارویی رهایی یابیم.وی در عین حال افزود: بیانیه‌ای که دفتر ریاست‌جمهوری روسیه ردباره تحولات سوریه صادر کرده می‌تواند چارچوب مناسبی برای قطعنامه جدید باشد و ما در حال حاضر توجه خود را بر لیبی گذاشته‌ایم.
وی گفت: پیشنهاد مطرح شده در شورای امنیت احتمالا به اجماع آراء خواهد بود.شبکه خبری بی.بی.سی نیز اعلام کرد که ظاهرا روسیه با قطعنامه‌ای که لحن ملایم‌تری داشته باشد موافقت می‌کند.از سوی دیگر پیش بینی می‌شود هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا امروز با مخالفان سوری دیدار کند.
مسئولان آمریکایی گفته‌اند این دیدار نخستین دیدار کلینتون با مخالفان سوری خواهد بود. کلینتون در بیانیه‌ای اعلام کرده است که با ادامه خشونت‌ها بشاراسد بار دیگر ثابت کرد که خودش و نظام سوریه می‌خواهند مانند گذشته منزوی شوند. ملت سوریه خود درباره آینده‌اش تصمیم خواهد گرفت.وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: اسد مشروعیت خود را در نزد مردم سوریه از دست داده است و سوریه زمانی که به روند دموکراسی بپیوندد مکانی بهتر خواهد بود.
به نظر می‌رسد که هدف نشست واشنگتن با مخالفان سوری اعلام پیامی به بشار اسد باشد.مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است: واشنگتن تحریم‌های بیشتری را علیه سوریه بررسی خواهد کرد از جمله این اقدامات تدابیر احتمالی علیه صنایع نفت و گاز سوریه است.در بیانیه کاخ سفید آمده است: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن با رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه دیدار کرد و بر حمایت خود از ملت سوریه تاکید نمود.تلاش‌های جدید در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه علیه سوریه در حالی صورت گرفته که مخالفان بشار اسد مدعی شده‌اند ارتش سوریه برای دومین روز متوالی با تانک و سلاح‌های سنگین به شهر حماه حمله کرده است.از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های خود علیه سوریه را گسترده‌تر کرد. براساس تحریم‌های جدید دارایی‌های بیشتری از این کشور مسدود شده و پنج تن دیگر از مقام‌های دولتی و نظامی سوریه در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند.


کلینتون: شورای امنیت رژیم سوریه را محکوم کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست سرکوب مردم سوریه از سوی رژیم حاکم را محکوم کنند.

این درخواست خانم کلینتون بویژه خطاب به چین و روسیه است که در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند و تا کنون با محکوم کردن رژیم سوریه در این شورا مخالفت کرده اند.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای که عصر دوشنبه در آستانه جلسه شورای امنیت در باره اوضاع سوریه منتشر شده است، نوشت، ایالات متحده، کشورهای عضو شورای امنیت را به اتخاذ موضعی یکپارچه در برابر رژیم سوریه و در دفاع از معترضان سوری فرا می خواند.

خانم کلینتون در بیانیه خود افزود، جامعه بین المللی باید اقدامات خشونت آمیز رژیم سوریه را قویا محکوم کند و از تلاش مردم سوریه برای دستیابی به آزادی در شرایط دشوار کنونی حمایت بعمل آورد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان