صفحات

۱۳۹۰ مرداد ۳۱, دوشنبه

روش ارسال اطلاعات برای گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره ایران

اورمو ايشچيلري :
مصاحبه رادیو فردا با دکتر لاهیجی
در این مصاحبه دکتر لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه­ ی دفاع از حقوق بشر در ایران، روش تماس با گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران آقای احمد شهید و شیوه طرح مطالب مربوط به نقض حقوق بشر در ایران را شرح می دهد.
۱۳۹۰/۰۵/۳۰

احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران، از تمامی فعالان حقوق بشر و افرادی که اطلاعاتی درباره نقض حقوق بشر در ايران دارند، خواسته است که اطلاعات و مدارکشان را برای او ارسال کنند.

احمد شهيد از يازدهم مردادماه به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر کار خود را رسماً آغاز کرده تا درباره موارد نقض حقوق بشر
در ايران تحقيق و بررسی کند.

اما اينکه از چه راهی می توان با گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل ارتباط برقرار کرد، پرسشی است که عبدالکريم لاهيجی حقوقدان و نايب رئيس فدراسيون جوامع حقوق بشر در گفتگو با رادیو فردا به آن پاسخ داده است.


عبدالکريم لاهيجی: ماموريت آقای احمد شهيد ، از روز اول ماه اوت، يعنی ۲۰ روز پيش آغاز می شد و او پيش از اين تاريخ نمی توانست اين نامه ها و شکايت ها را دريافت کرده و در دستور کار خود قرار دهد.

در اين تاريخ بود که آقای احمد شهيد در قدم اول يک کنفرانس مطبوعاتی گذاشت و در جريان آن کنفرانس مطبوعاتی به طور رسمی از دولت جمهوری اسلامی درخواست کرد که به او اجازه ورود به ايران داده شود.

از آن تاريخ است که می شود با آقای احمد شهيد تماس گرفت. منتها اين را هم در نظر بگيريد که تماس با گزارشگر ويژه سازمان ملل بايد در يک چهارچوب مشخص و به شکلی باشد که او و دفتر او بتوانند که در مرحله نخست، تمام نامه های رسيده را دريافت کرده و سپس آنها را طبقه بندی کرده و پيگيری کنند.

در مرحله اول لازم است که با ايميل همکار آقای احمد شهيد به نام آقای نويد تماس گرفت. آقای نويد مسئول بخش ايران در کميساريای حقوق بشر سازمان ملل است و به راحتی می شود آدرس ايميل او را از روی سايت کميساريای حقوق بشر سازمان ملل پيدا کرد.

ممکن است بفرماييد که اطلاعات و ايميل های ارسالی به آقای احمد شهيد چه ويژگی هايی بايد داشته باشند؟ چه مواردی در آنها بايد مراعات شود؟ آيا بايد طبقه بندی خاصی در ارسال اين اطلاعات رعايت شود؟

اطلاعاتی که به آدرس آقای نويد احمد- همکار آقای احمد شهيد- ارسال می شود بايستی طبقه بندی شده باشد. يعنی اگر اين اطلاعات درباره بازداشت خودسرانه افراد است، نخست بايد در صدر اين اطلاعات عنوان «بازداشت خودسرانه» قيد شود.

بايد نام کسی که بازداشت شده است مشخص باشد. تاريخ بازداشت، مدت زمان بازداشت و در صورت اطلاع، محل بازداشت بايد قيد شود.

اگر اين اطلاعات راجع به بدرفتاری در زندان باشد بايد به همين شيوه عمل شود. عنوان مطلب بايد «شکنجه و بدرفتاری در زندان و در دوران بازداشت» باشد و هويت شخصی که مورد شکنجه قرار گرفته است، محل بازداشت و اينکه آيا در کلانتری يا در مرکز سپاه پاسداران بوده است، يا اينکه در زندان بوده است و مشخصات آن زندان عنوان شود.

تاريخ بازداشت و تاريخی که شخص آزار ديده آزاد شده است نيز بايد عنوان شود.

اگر شخص محکوم به اعدام بوده است، تاريخی که شخص بازداشت شده و اتهام وارده، تاريخ محاکمه و اينکه آيا اين محاکمه او شرايط يک دادگاه عادلانه را داشته است يا خير نيز قيد شود.

اينکه اين محاکمه علنی بوده است يا غير علنی، آيا وکيل نيز در دادگاه حضور داشته است يا خير؟ اينکه در چه تاريخی آن شخص اعدام شده است و يا اينکه در چه تاريخی ممکن است اين حکم اعدام در مورد متهم اجرا شود نيز بايد دقيقا ذکر شود.

آيا تنها راه  دسترسی به اين ايميل ها، وبسايت کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل است؟

اين آدرس در وب سايت کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل وجود دارد و البته من آدرس اين ايميل را هم برای اطلاع شنوندگان راديو ذکر می کنم . اين آدرس: nahmed@ohchr.org

اگر هم با تايپ همين پنج حرف در موتور جستجوگر گوگل جستجو کنند نيز وب سايت کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل باز می شود و می توانند در آنجا با آقای نويد احمد تماس بگيرند و اطلاعات لازم را در اختيار ايشان قرار دهند.

باز هم تاکيد می کنم که اطلاعات بايد طبقه بندی شده و دقيق باشد.

آيا فقط فعالان حقوق بشر می توانند اين اطلاعات را برای آقای احمد شهيد ارسال کنند؟ يا اينکه افراد عادی که احتمالا اطلاعاتی در اين زمينه دارند، به خصوص شهروندان ساکن ايران، نيز می توانند اين اطلاعات را ارسال کنند؟

به هيچ وجه اين اطلاع رسانی در انحصار سازمان های حقوق بشری و يا سازمان های بين المللی و مدافعان حقوق بشری نيست.

آنچه که در مرحله نخست اهميت و مسلم است اين است که اين اطلاعات بايد طبقه بندی شده و دقيق باشد . اينکه چه کسی اين اطلاعات را به آقای احمد شهيد ارسال می کند، به هيچ وجه به عنوان يک شرط اساسی دارای اهميت نيست و مسلم است که دفتر آقای احمد شهيد تمام اين اطلاعات را مورد توجه قرار خواهد داد.




lddhi(at)fidh.net جامعه­ ی دفاع از حقوق بشر در ایران

--------------------------------------------------------

صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر



Iran Page of FIDH:
http://www.fidh.org/-Iran,228-

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان