صفحات

۱۳۹۰ شهریور ۶, یکشنبه

نگاهي به حوادث اورميه؛ آذربايجان را بشناسيد

اورمو ايشچيلري : 
 دقايقي مانده به ساعت 6 بعد از ظهر جمعي از جوانان در نزديكيهاي چهارراه عطايي شروع به سر دادن شعار كردند: اورمو گؤلو جان وئرير - مجليس اونون قتلينه فرمان وئرير، آذربايجان وار اولسون- ايسته ميين كور اولسون، يا يا يا - شا شا شا - آذربايجان چوخ ياشا و ... در عرض چند دقيقه بخشي از مردم حاضر در پياده روهاي كه منتظر چنين لحظاتي بودند، به جمع شعار دهندگان پيوستند. بعضيها در دستشان پلاكاردهاي رنگي با تصوير درياچه اورميه و با شعار"اورمو گؤلو قوروماسين" و ... بود. كارشان درست بود! بسياري از گوشه و كنار مي دويدند تا خود را به جمع آغازگر برسانند. نيروهاي نظامي و انتظامي حاضر از طريق بي سيمهايشان از مافوق كسب تكليف مي كردند. دستور برخورد و سركوب صادر شده بود.

در اولين برخورد نيروهاي انتظامي با مردم دهها نفر با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. خشونت لحظه به لحظه شدت مي يافت. در اثر مقاومت تظاهركنندگان چندين دستگاه موتورسيكلت نيروهاي سركوبگر واژگون شد. به زودي آتش و دود بلندي از موتورسيكلتها به هوا برخاست. اگر در همان دقايق اوليه تظاهرات آرام و كاملاً مدني مردم توسط نيروهاي نظامي با وحشيگري تمام مواجه نمي شد ، به جرات مي توان گفت كه تمامي خيابانهاي اصلي شهر مملو از جمعيت تظاهر كننده مي شد.
با افزايش نيروهاي يگان ويژه در خيابان امام، عطايي، خيام، پنجراه و مركز و ... چهره شهر كاملاً حالت جنگي به خود گرفته بود. صداي آژير آمبولانسها از چندين نقطه به گوش مي رسيد. فضا پر از دود و گاز اشك آور شده بود. با وجود اينها مقاومت وصف نشدني مردم معترض ادامه داشت. تقريباً مي توان گفت همه كوچه هاي منتهي به خيابانهاي اصلي توسط يگانهاي ويژه مسدود شده بود. مردم در خيابانها و كوچه ها با نيروهاي يگان ويژه درگير مي شدند و حالت جنگ و گريز تا چندين ساعت ادامه داشت. شعارها به طور پراكنده به گوش مي رسيد. بسياري از جوانان به ناچار در مقابل شليك گلوله هاي پلاستيكي و گاز اشك آور اقدام به پرتاب سنگ مي كردند. دهها نفر از معترضين به دليل سوزش چشمهايشان به خانه هاي مردم پناه مي بردند. پيرزني در حاليكه آب به دست و صورت دختر جواني مي ريخت " اللري قوروسون، ائولري ييخيلسين" مي گفت! بعضي از جوانان در كوله پشتي خود پارچه هايي براي ياران خود نيز آورده بودند تا به هنگام پرتاب گاز اشك آور با آنها چشم و صورت خود را بپوشانند.
نيروهاي لباس شخصي حضور سنگيني داشتند. در چند مورد كه اقدام به دستگيري افراد مي كردند با اقدام و هجوم سريع فعالين و مردم مجبور به آزادي فرد دستگير شده مي گشتند. نكته قابل توجه ديگر اينكه در بين تظاهركنندگان بعضي از فعالين شناخته شده شهر نيز به چشم مي خوردند.
در عصر روز ششم شهريور مردم اورميه با رشادت تمام صحنه هايي به ياد ماندني و تاريخي در دفاع از آرمانهاي آذربايجان به ثبت رساندند. اميد است كه فعالين در نگارش جامع رويدادهاي اين روز مهم سهل انگاري نكنند.

+++

به جرات توان گفت كه حجم تبليغاتي و اطلاع رساني سنگين فعالين ملي آذربايجان تقريباً همه دستگاههاي اطلاعاتي، نظامي، انتظامي و اجرايي شهر اورميه را متعجب و البته هراسان كرده بود. در روزهاي گذشته نيروهاي اطلاعاتي با احضار بعضي از فعالين حركت ملي آذربايجان از آنها خواسته بودند كه در تجمع 6 شهريور شركت نكنند و حتي ديگران را نيز از شركت كردن منع كنند! به اظهار آنها چنين حوادثي ممكن است به روند رسيدگي به مشكل كم آبي درياچه اورميه لطمه وارد كند! يكي از نيروهاي اطلاعاتي به بعضي از فعالين گفته بود كه در طي تنها 3 روز بيش از 550 هزار اس ام اس مرتبط با فراخوان پخش شده كه اين در سالهاي اخير بي سابقه بوده است. در روز جمعه به هنگام برگزاري روز قدس هزاران تراكت توسط عوامل برگزاري راهپيمايي روز قدس در بين مردم پخش شد كه در بخشي از آن چنين آمده بود: از مسئولين و مديران كشور مي خواهيم تا هرچه سريعتر به مشكل كم آبي درياچه اورميه رسيدگي كنند تا بهانه به دست عوامل "پان تركيست" نيفتد! غلامرضا حسني در خطبه هاي نماز جمعه مردم را از شركت در تظاهرات روز شنبه منع كرده و آن را كار عوامل ضد انقلاب توصيف كرد. اطلاعات در محل اداره خود براي بررسي موضوع فراخوان فعالين ملي جلسه ويژه اي با حضور اكثريت اعضاي خود برگزار كرده بود. راديو و تلويزيون استاني به دفعات به نقل از مقامهاي استانداري و فرمانداري مردم را از حضور در خيابانها در عصر روز شنبه منع كرده بود. در صبح روز شنبه سپاه پاسداران جلسه ويژه اي براي بررسي و چگونگي برخورد با تظاهر كنندگان ترتيب داده بود. و اما ...
همه ارعابها و اقدامات همه عوامل اجرايي و نظامي و امنيتي شهر در عصر روز شنبه با حضور گسترده مردم آگاه نقش بر آب شد. اورومي ها عليرغم همه جوّ سازيها با حضور خود در خيابانها در ساعت مقرر و با مقاومت چندين ساعته خود در برابر نيروهاي يگان ويژه و لباس شخصي به خوبي آگاهي ملي و حس مسئوليت شناسي خود را نشان دادند. انسان آذربايجاني ثابت نمود همان قدر كه به مسائل فرهنگي و زباني خود حساس است در جايگاه انساني مدرن به همان ميزان به محيط زيست و مسائل آن هم حساسيت دارد.
از ياد نبرده ايم كه تمامي آذربايجان در سال 88 بدنبال حوادث مربوط به انتخابات رياست جمهوري عليرغم تحريكات گسترده مخالفان حكومت ايران و اپوزيسيون در سكوت معني داري به نظاره نشست. در آن روزها خيليها سكوت آذربايجان را ناشي از ترس و رخوت ارزيابي كردند! اينك خيزش ملت آذربايجان در دفاع از هستي اش بايد به دقت و درستي تحليل شود. بهتر است هم آنهايي كه در رأس حكومت قرار دارند و هم آنهايي كه در جبهه مخالفت قرار گرفته اند، بايد آذربايجان را آنطور كه هست، خوب بشناسند و با آن به طرز شايسته و معقول برخورد كنند. امروز در آذربايجان نسلي عظيم با هويت توركي اش قد علم كرده است كه تنها براي حق تعيين سرنوشت خود نفس مي كشد. نسلي شجاع، نستوه، در عين حال آگاه و تيزبين و دورانديش! امروز همه جاي آذربايجان همچون محله اميرخيز سنگري براي دفاع از هويت و هستي آذربايجان است.

امضا محفوظ    
اورمو   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان