صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۲۷, چهارشنبه

پيشنهاد نماينده آزربايجان در مورد اصل 15


اورمو ايشچيلري به نقل ازاؤیرنجی: غلامحسین مسعودی ریحان یکی از نمایندگان آذربایجان در مجلس شورای اسلامی که سابقا نیز چندین بار در رابطه با اجرای اصل 15 و 19 قانون اساسی در نطق های پیش از دستور خود صحبت کرده بود، اخیرا در مصاحبه با روزنامه ی مردم سالاری ضمن اشاره به تلاش هایش در رابطه با گنجاندن  تدریس زبان های غیرفارس در برنامه پنجم توسعه ، اذعان کرد که نمایندگان به طرحی که دولت را مکلف به اجرای اصل 15 قانون اساسی می کرد رای مخالف دادند. در حال حاضر به دولت در برنامه پنجم توسعه اجازه داده شده است که زبان های غیر فارس را در مدارس و دانشگاهها آموزش داده و البته هیچگونه ضمانت اجرایی وجود ندارد.
ریحانی در قسمت های دیگری از مصاحبه خود ضمن اشاره به اینکه تدریس نشدن زبان و ادبیات ترکی در آذربایجان منجر به شکاف فرهنگی در بین مردم  و فقر فرهنگی شده است گفته است " متاسفانه در خود آذربايجان اين معضل وجود دارد و امروزه بچه هاي ما نمي توانند، مطالب يک فيلسوف، دانشمند يا شاعر که به زبان ترکی نوشته شده است را بخوانند. اکنون از فضولي  مکتوبات و اشعار بسياري به زبان ترکي نوشته شده يا شعر معروف حيدرباباي شهريار که به دليل اهميت ويژه اش به 72 زبان زنده دنيا ترجمه شده است، ولي بچه ها نمي توانند اين اشعار را به زبان ترکي بخوانند.چرا؟ چون خواندن و نوشتن زبان ترکي را بلد نيستند. امروزه بسياري از آذري ها نمي توانند يک شعر ترکي را بخوانند و يا يک شعر ترکي را به زبان ترکي بنويسند  ."
این نماینده مجلس که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می باشد، در مصاحبه خود  یکی از دغدغه های اصلی خود را اجرایی کردن تدریس زبان و ادبیات ترکی در مدارس و دانشگاهها عنوان کرده است. این مصاحبه که متن کامل آن را روزنامه مردم سالاری منتشر کرده است به طور اختصاصی در رابطه با زبان های غیرفارس و تدریس آن ها در مدارس و دانشگاهها  بوده است که متن کامل آن را می توانید از لینک زیر دریافت کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان