صفحات

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا اعلام شد: بهترین دانشگاه ایران، 938 دانشگاه جهان!

اورمو ايشچيلري : نتایج دوازدهمین نسخه رتبه بندی دانشگاه‌های جهان بر اساس وب سنجی در ژانویه 2011 اعلام شد كه در این رتبه بندی كه وسیعترین رتبه بندی در جهان است عملكرد 12 هزار وب سایت دانشگاهی در سراسر جهان مورد بررسی و دسته بندی قرار گرفته است.
در رتبه بندی سال 2011 تغییراتی از جمله رتبه بندی‌های محلی و منطقه‌ای بیشتر و ارزیابی دوباره شاخصهای رتبه بندی برای نمایش بیشتر تاثیر آكادمیك حضور اینترنتی دانشگاه‌ها صورت گرفته است. در این دوره از رتبه بندی تمركز تنها بر روی ابعاد تحقیقاتی دانشگاه‌ها نبوده و دیگر فعالیتهای آكادمیك از جمله آموزش، میزان مشاركت انجمنها، میزان انتقال تكنولوژیكی و دانش را نیز تحت پوشش خود قرار داده است.
بر اساس رتبه بندی جدید وبومتریك، رتبه 10 دانشگاه برتر جهان به 10 دانشگاه و موسسه آكادمیك آمریكایی اختصاص یافته است. MIT (موسسه تكنولوژی ماساچوست) در رتبه اول، هاروارد در رتبه دوم، استنفورد در رتبه سوم، كالیفرنیا بركلی در رتبه چهارم، كرنل در رتبه پنجم، ویسكنزین مدیسن در رتبه ششم، میشیگان در رتبه هفتم، مینه سوتا در رتبه هشتم، واشینگتن در رتبه نهم و دانشگاه پنسیلوانیا در رتبه دهم قرار دارند.

نكته شگفت‌انگیز این نسخه از رتبه‌بندی وبومتریك، حضور دانشگاه ملی تایوان در رتبه 12 جهانی است. 10 دانشگاه برتر آمریكای شمالی و كانادا نیز مشابه رتبه بندی جهانی بوده و به همان ترتیب از MIT آغاز شده و به پنسیلوانیا ختم می‌شود.
رتبه بندی وبومتریك دانشگاه‌های جهان را بر اساس ارزیابی آموزشهای برتر در وب، حجم، قابلیت دید و اثر (impact) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاه‌ها و منابع اطلاعات و تفسیر آنها رتبه بندی می‌كند.
دانشگاه‌های ایران
نام دانشگاه
رتبه جهانی دانشگاه
شاخص اندازه صفحات وب
شاخص قابلیت مشاهده توسط دیگران
شاخص فایلهای قابل دسترسی
شاخص منابع علمی و میزان ارجاعات
دانشگاه تهران
938
819
974
966
789
دانشگاه فردوسی مشهد
1002
1046
2702
793
58
دانشگاه علوم پزشكی تهران
1011
962
1937
1514
26
دانشگاه علوم پزشكی شیراز
1288
1003
3686
1446
1170


شاخصهای رتبه بندی وبومتریك در این نسخه از گزارش رتبه بندی شامل اندازه صفحات وب (size)، قابلیت مشاهده از سوی دیگران و میزان لینك هایی كه مراكز دیگر به سایت اصلی داده باشند (visibility)، فایل‌های قابل دسترسی ( rich file) و همچنین تعداد منابع علمی سایت و میزان ارجاعات به آن (scholar) بوده است.
همانطور كه مي بينيد حتي يك دانشگاه از آزربايجان جنوبي نيز در اين سطح نازل نيز ديده نمي شود و اين نشان از توجه ويژه دولت مهر پرور به آزربايجان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان