صفحات

۱۳۸۹ اسفند ۱۹, پنجشنبه

گزارش اقتصادي اورمو ايشچيلري از معضلات اقتصادي كشو ر



اورمو ايشچيلري : وضعيت بغرنج اقتصادي و كاهش معيشت مردم مسئله اي نيست كه كسي بتواند نسبت به انكار آن اقدام كند. دولت با در اختيار داشتن صدا و سيما و رسانه هاي نوشتاري به عمد و به دروغ سعي در انكار اين واقعيت ها دارد. مطالبات معوق بانكي ، معطل ماندن اصل 44قانون اساسي ، مطالبات پرداخت نشده كارگران و معلمان حق التدريسي ، برداشتن بدون مقدمه و بستر سازي نشده سوبسيدها ، تحريم اقتصادي و افزايش تورم تحديدات عمده اقتصادي كشور مي باشد.
كميسيون اقتصادي مجلس  گزارش مشروحي از شرايط و كيفيت «مطالبات بانكي» را تهيه و منتشر كرده است كه نكات قابل‌توجهي دارد. بر اساس گزارش اين كميسيون ميزان تسهيلات اعطايي نظام بانكي تا پايان آبان‌ماه 1389 به 216 هزار و 145 ميليارد تومان رسيده است كه نسبت به اسفندماه 1389 رشدي معادل 19 درصد را تجربه كرده است. براساس همين گزارش، حدود 34 هزار ميليارد تومان از تسهيلات پرداخت‌شده به مطالبات معوق و مشكوك‌الوصول تبديل شده است كه بيش از دو برابر سه سال پيش است. اين مبلغ در حدود نصف درآمد نفتي دولت است .
رئيس كميسيون ويژه مجلس در طرح تحول اقتصادى گفت: به نظر مى رسد كه سال آينده با تورم ۱۰ تا ۱۵ درصدى ناشى از تزريق نقدينگى به موجب درآمد نفتى، مواجه باشيم.
رئيس كميسيون ويژه مجلس در طرح تحول اقتصادى در بيان آثار ناشى از اين تورم هر ساله گفت: تورم همچون يك بيمارى است و موجب مى شود كه تخصيص منابع نابهنجار باشد و توزيع درآمد نيز به نفع طبقات ثروتمند و به زيان طبقات ضعيف باشد. وى معتقد است: بايد هر چه زودتر روند تورمى در كشور كاهش پيدا كند.
تورم نقطه به نقطه به 18 درصد رسيد 
بررسي آمار توسط گروه اقتصادي خبرگزاري اورمو ايشچيلري نشان مي دهد تورم نقطه به نقطه به 18 درصد رسيده است.  بانک مرکزي شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در بهمن ماه 89 را اعلام کرد که بر اساس آن شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در بهمن ماه 89 نسبت به ماه قبل 2/5 درصد افزايش يافته و تورم نقطه به نقطه به 18 درصد رسيده است. خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1383 (359 قلم کالا و خدمت) در بهمن ماه 1389 به اين شرح است: شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در بهمن ماه 89 نسبت به ماه قبل 2.5 درصد افزايش يافت و در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور 18 درصد رشد داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به بهمن ماه 1389 نسبت به دوازده ماه منتهي به بهمن ماه 1388 معادل 11.6 درصد است. به گزارش ايسنا، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهي به فروردين ماه امسال 10/4 درصد، در ارديبهشت ماه 9/9 درصد، در خردادماه 9/4 درصد، در تيرماه 9.1 درصد، در مردادماه 8/8 درصد، در شهريورماه 8/9 درصد، در مهرماه 9/2 درصد، در آبان ماه امسال 9/7 درصد، در آذرماه 10/1 درصد و در دي ماه 10/8 گزارش شده بود. نرخ تورم که از ارديبهشت ماه امسال تک رقمي شده بود، پس از هفت ماه در آذرماه مجددا دو رقمي شد و روند افزايشي نرخ تورم که از مردادماه امسال آغاز شده بود، هم چنان ادامه دارد. معاونت نظارت و برنامه ريزي راهبردي رياست جمهوري نرخ تورم براي سال 90 را بين 13 تا 15 درصد پيش بيني کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان