صفحات

۱۳۹۰ تیر ۲۲, چهارشنبه

12 سال پس از حمله هنوز پرونده ای تشکیل نشده/ آمران و مهاجمان به دانشگاه تبریزچه کسانی بودند

اورمو ايشچيلري : "در تبريز جنايت در روز روشن صورت گرفته است. روز روشن آمدند و زدند و تخريب كردند. مهاجمين در روز روشن وارد خوابگاه دانشجويان دختر شدند. اگر در پي احقاق حق هستيم، نبايد مثلاً به واقعه كوي تهران توجه و دانشگاه تبريز را از ياد ببريم، حادثه 20 تير تبريز از غربت عجيبي برخوردار است و يادش به درشتي و وضوح بايد در كنار واقعه 18 تير تهران ثبت و به آن پرداخته شود".
این بخشی از سخنان دكتر محمدعلي حسيني پورفيض، رئیس سابق دانشگاه تبريز بعد از حمله لباس شخصی ها و نیروهای بسیج با همراهی نیروی انتظامی به این دانشگاه است.
دانشجویان دانشگاه تبریز دو روز بعد از حمله نیروهای نظامی و انصار حزب الله به کوی دانشگاه تهران به اعتراض برخاستند و 20 تیرماه 78 دانشگاه تبریز از سوی نیروهای بسیجی و نظامی مورد حمله قرار گرفت.منابع دانشجویی از این حمله به عنوان فاجعه یاد کردند اما قضایای تبریز بعد رسانه ای نیافت؛ شاید از این رو بود که رئیس وقت دانشگاه تبریز "20 تير را روز مظلوميت دانشگاه و دانشگاهيان" اعلام کرد.

دکتر پور فیض اعلام کرد: عده يي برخلاف مقررات شرعي و قانوني دانشجويان اين دانشگاه را به گلوله بسته، در حد كشت كتك زده، دالان مرگ براي آنها ساخته و بازداشت كردند و متأسفانه هنوز معلوم نيست مهاجمان دستور از كجا داشته اند؟ و دانشجويان را به كجا برده و چه كساني آنها را به انواع سلاح سرد و گرم تجهيز كرده بوده است؟

 اکنون با گذشت 12 سال از این قضیه، نه مهاجمان به دانشگاه تبریز معرفی شدند و نه دادگاهی برای رسیدگی به شکایات دانشجویان تشکیل شد. این در حالی است که به گفته رئیس وقت دانشگاه تبریز، بازرسان مختلفي از شوراي امنيت ملي و وزارت علوم به تبریز رفتند و مساله را بررسی کردند اما نتيجه تحقيقات آنها فوق العاده محرمانه اعلام شد و هرگز انتشار عمومی نیافت.

 در مقابل این دانشجویان بودند که بازداشت، محاکمه و به زندان و محرومیت از تحصیل محکوم شدند.

در حمله به دانشگاه تبریز دانشجویان معترض هدف تیر اندازی قرار گرفتند و زخمی شدند، زخمی ها از روی تخت بیمارستان بازداشت و روانه بازداشتگاه اطلاعات تبریز شدند.برادر محمد حسین فرهنگی، فرمانده بسیج این شهرهم  که از مهاجمان به دانشگاه بود بر اثر اصابت گلوله کشته شد اما دانشجویان متهم به قتل او شدند.

آقای فرهنگی اکنون نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان