صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۲۸, پنجشنبه

برای حمایت از والیبال اورمیه شعار کافی نیست

اورمو ايشچيلري : والیبال در ارومیه ورزشی است فراتر از تفریح. والیبال در ارومیه آمیخته شده با زندگی مردم خطه چی چست. کمتر کسی می تواند به ارومیه سفر کند و میادین خاکی والیبال را نبیند.
شاید تنها در یکی از بازی های این میادین تعداد تماشاگران و علاقه مندان ، از بازی های لیگ برتر در شهر های بزرگی چون تهران فراتر رود. ولی آیا مسئولین ارزش این هوادار را که نعمتی برای یک رشته ورزشی همچون والیبال است می دانند؟
 حضور والیبالیست های ارومیه ای از اولین سال های تشکیل تیم های ملی ، پتانسیل این شهر در رشته والیبال در سطح کشور را آشکار می کند. در سطح حرفه ای و در سطح باشگاهی ارومیه توانست از سال 1382 همه ساله با نام های مختلف جزو سکو داران لیگ باشد ولی هرگز به عنوان قهرمانی دست نیابد.
 همان طور که گفته شد نام تیم های ارومیه ای همه ساله تغییر میکند و تنها دلیل این موضوع نیز می تواند عدم وجود حامی و اسپانسر قوی برای تنها ورزش پایه ای استان یعنی والیبال باشد. اگر نگاهی به نتایج باشگاهای والیبال ارومیه از سال 82 به بعد بیاندازیم، خواهیم دید که تیم هایی که دارای یک حامی خصوصی بوده اند و توسط یک مدیر و شخص معینی اداره می شدند نتایجی در خور توجه کسب کرده اند که از این میان دو بار عنوان سومی و یک بار دومی پگاه ، عنوان سومی آذرپیام و یک بار سومی فولاد در لیگ برتر والیبال، جزو نتایج کاملا آشکار وجود یک حامی را بازگو می کند. سال گذشته که تیم ارومیه به دلیل نبود حامی توسط هیئت والیبال و تربیت بدنی استان پشتیبانی شد، فقط رده سیزدهم لیگ را به دست آورد که عاملی شد برای قهر والیبال دوستان از بازی های این تیم و سالن های ورزشی.
 زمانیکه تربیت بدنی و هیئت والیبال تیمداری می کنند ، هدف تیم داری کاملا متفاوت با زمانیست که یک بخش خصوصی سراغ ورزش می رود است. و در این شرایط مسئولیت ها نیز مشخص نیست و شاید اداره شدن توسط دو یا سه ارگان، اولین ضربه را به تیم خواهد زد. این امر مصداق ضرب المثل معروف " اگر آشپز دو تا باشد غذا یا شور می شود یا بی نمک" را دارد.
 وجود یک اسپانسر با پشتوانه قوی مالی دغدغه بازیکن و مربی را از این لحاظ نیز برطرف می کند .طبیعی است کمترین مزیتی که وجود یک باشگاه خواهد داشت، وجود یک دفتر برای تیم خواهد بود تا بستن قرار داد در اتومبیل شخصی یا لابی هتل صورت نگیرد و ارزش و جایگاه ورزش علی الخصوص والیبال حفظ گردد.
 در ورزش حرفه ای حضور مسئولین یا رئوسای باشگاه ها در سالن برگزاری مسابقات یا  بودن در کنار تیم به هنگام تمرینات ، روحیه ای مضاعف به بازیکنان و کادر فنی خواهد داد و منطقی است که رئیس باشگاه در سفر های تیم حاضر شود . برخی مهندس کریمی ، رئیس هیئت والیبال را رئیس باشگاه می دانند که به هیچ وجه این موضوع قابل هضم نیست چرا که او نیز مثل دیگر مسئولین بخشی از مسئولیت ها را بر عهده دارد.
 اما نباید از تلاش های مسئولین دست اندرکار علی الخصوص استاندار مردمی به راحتی عبور کرد، چرا که توان یک رئیس هیئت والیبال و یک رئیس تربیت بدنی همین اندازه خواهد بود ، چون فقط ورزش والیبال و فقط رده بزرگسالان نیست و باید به تمام رده های سنی و دیگر ورزش ها نیز توجه داشته باشند.
 امیدواریم مردم ارومیه روزی شاهد یک باشگاه منسجم و دارای مدیریت کاملا تخصصی تر باشند تا دیگر نگرانی نسبت حضور یک تیم والیبال در سال بعدی را فراموش کنند و فقط هدف خود را برای قهرمانی بگذارند.
اورمیه پایتحت والیبال ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان