صفحات

۱۳۹۰ خرداد ۲۲, یکشنبه

شروع رای گیری پارلمانی در ترکیه

اورمو ايشچيلري به نقل ازتبریز سسی :رای گیری برای تعیین نمایندگان مجلس بزرگ خلق در ترکیه از ساعاتی قبل شروع شده است.گزارش ها حاکی از استقبال گسترده مردم در این انتخابات را دارد.برخی انکت ها نشان می دهند حزب حاکم عدالت و توسعه حدود ٤٧٪ ، حزب جمهوری خواه خلق، حزبی با گرایش چپ میانه ، ٢٥٪ ، حزب حرکت ملی ١٢٪ و حزب صلح و دموکراسی ٦/٥ درصد از آراء ریخته شده به صندوق ها را از آن خود خواهند ساخت.این در حالی است که برخی نظر سنجی های دیگر از سقوط آرا حزب حاکم خبر می دهند.بیش از ٥٠ میلیون نفر درداخل ترکیه و در حدود ٥/٢ میلیون شهروند مقیم خارج از این کشور حائز شرایط شرکت در انتخابات هستند.



شرط داشتن نماینده درپارلمان برای هر حزب به دست آوردن دست کم ١٠٪ آراء ریخته شده به صندوق هاست.
حزب عدالت و توسعۀ ترکیه که حزبی با گرایش های اسلامی است اما خود را "اسلامگرا" نمی داند و خود را با احزاب دموکرات مسیحی در کشورهای اروپا قابل مقایسه معرفی میکند از سال ٢٠٠٢ به این سو دردو دورۀ قانونگذاری اکثریت پارلمانی و ادارۀ امور کشور را در دست دارد. این حزب امیدوار است در انتخابات فردا نیز موقعیت خود را حفظ کرده و قدرت را کماکان برای یک دورۀ ٤ سالۀ دیگر دردست داشته باشد.
نتیجۀ نهائی این انتخابات باید تا روز نوزدهم ماه جاری به وسیلۀ شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام شود. برخلاف کشورهای دیگر، در ترکیه در روز انتخابات و در پایان رأی گیری هیچگونه نظر سنجی صورت نخواهد گرفت و اعلام هرگونه نتیجه ای پیش از ساعت ٩ بعد از ظهر ممنوع است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان