صفحات

۱۳۹۰ تیر ۱۵, چهارشنبه

گزارش اقتصادی خبرنگار اورمو ایشچیلری از آزربایجان


اورموایشچیلری : گزارشگر اقتصادی اورموایشچیلری از اورمیه گزارش می دهد اکثر واحدهای صنعتی در سطح شهرستان اورمیه تعطیل و یا در شرف تعطیلی هستند . دیروز سه شنبه 14تیرماه مهردادسعادت عضو هیئت علمی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ارومیه از تعطیلی 70 درصد از 230 واحد تولیدی موجود در شهرک صنعتی فاز دو این شهرستان خبر داد. این در حالی است که شهرک صنعتی فاز یک اورمیه از مدت ها پیش تبدیل به شهر ارواح شده است و تنها دو یا سه واحد در ان فعالیت اقتصادی تقریبا قابل قبولی دارند که عبارت از دو واحد تولید آرد ، یک واحد تولید باتری و سنگ بری می باشند. واحدهای خدماتی کوچک از قبیل تراشکاری ها و واحدهای نگهداری از ماشین الات صنعتی نیز خیلی وقت است که دیگر اقتصادی نیستند. واحد عظیم تولید فولاد اورمیه نیز تنها با دو درصد ظرفیت اسمی خود تولید می کند. عمده ترین واحد های تولیدی اورمیه که مشتمل بر
واحدهای صنایع غذایی و تولید آب میوه می باشند به ریزش نیرو پرداخته و به تولید حداقلی رو آورده اند. برادران هاشمی ، آزرشهد ، سامان نوش ،میخک ، سرین شهد (که به کلی ورشکست شده ) ، پاکدیس ، شیرپاستوریزه اورمیه از جمله این واحدها می باشند. این در حالی است که مسئولین دولتی به کلی منکر مشکلات بوده و به وعده های واهی بسنده می کنند. آینا نیوز وابسته به سپاه از قول مدیر کل صنایع و معادن آزربایجان غربی نوشت : واحد صنعتی بحران زده در استان آذربایجان غربی وجود ندارد و فقط در فاز 2 شهرک صنعتی ارومیه برخی از واحدهای صنعتی با مشکلاتی مواجه هستند. وی با بیان اینکه در فاز 2 شهرک صنعتی ارومیه با 322 واحد صنعتی قرارداد واگذاری زمین منعقد شده است، تصریح کرد: از این تعداد 149 واحد به بهره برداری رسیده و مشغول فعالیت هستند و 49 واحد دیگر نیز بنا به مشکلات مدیریتی و برخی مسائل دیگر تعطیل هستند. این مسئول عمده مشکل واحدهای صنعتی تعطیل استان را عدم مدیریت صحیح، کمبود سرمایه در گردش و نبود سرمایه اولیه مناسب عنوان کرد و گفت: امیدواریم مشکل این واحدها از طریق استفاده از تسهیلات بنگاه های زودبازده اقتصادی رفع شود.
این در حالی است که بخش خصوصی مشکلات خود را ناشی از بی تدبیری مسئولان و اجرای غیر کارشناسی  حذف یارانه ها می داند . در همین راستا اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ازربایجان غربی که تریبون بخش خصوصی به شدت ضعیف آزربایجان می باشد اعلام کرده است : باید راهکار مناسبی در زمینه برون ‌رفت این واحدها از مشکلات موجود ارائه و عملیاتی کنند، بیان داشت: این در حالی است که متاسفانه نتایج جلسات بررسی مشکلات این واحدها که به مدیریت ارشد استان ارائه می شود، مشکلات موجود رد بخشهای صنعتی را رفع نمی کند. مهرداد سعادتی در این رابطه گفت : با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند، ادامه داد: همچنین بروکراسی اداری در اداره امور مالیات و دارایی گریبانگیر واحدهای صنعتی است.وی مشکل مدیریتی، کمبود تسهیلات، مشکلاتی در زمینه کسب مجوز استاندارد و گمرک را از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی برشمرد و افزود: در شرایط بحرانی حاضر اگر واحدها به فکر صادرات نباشند محکوم به فنا هستند.
این در حالی است که منابع مطلع اقتصادی به خبرنگار اورمو ایشچیلری گفتند : صحبت از صادرات یک جوک بی مزه است . در حالی که دولت نمی تواند بهای نفت صادراتی خود را به هند نمی تواند بگیرد واحدهای صنعتی نحیف الجسه آزربایجانی محصولات خود را به چه کسی بفروشند و چگونه پول آن را دریافت کنند.
همچنین گزارش های رسیده از زنجان ، قزوین ، اردبیل و تبریز نیز امیدوار کننده نیست . شهرک های صنعتی در شهر های کوچک آزربایجان از قبیل نمین ، کوزه کنان ، مرند ، هشترود تقریبا به طور کلی غیر فعال هستند. این در حالی است که وعده وعید های پوچ مسئولین لحظه ای قطع نمی شود .پاسدار داداشی زین الدین مدیر کل مشهدی صنایع و معادن ازربایجان غربی استان رتبه نخست از نظر افتتاح واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور دارد. رئیس سازمان صنایع و معادن آذربایجان غربی با بیان اینکه تا پایان تابستان 90 استان به یکی از قطب های تولید سیمان تبدیل می شود، اظهار داشت: کارخانه سیمان سردار بوکان نیز در هفته دولت با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار تن به بهره برداری رسید. داداشی زین الدین در ادامه دروغ گویی های خود  به رفع مشکلات برخی واحدهای صنعتی تاکید کرد و افزود: رفع مشکلات شرکت گونی بافی ارومیه در دستور کار قرار دارد. وی با بیان اینکه این واحد از 20 سال گذشته دچار برخی مشکلات شده است، اعلام کرد: عمده مشکل این شرکت عدم تناسب بین شرکا است که در تلاش برای واگذاری این واحد به متقاضیان خرید از طریق فرمانداری هستیم و امیدواریم به زودی کارگران این واحد سر کاره خود برگردند.
خاطر نشان میشود رکود اقتصادی وحشتناک بر سایر واحدهای اقتصادی و خدماتی از قبیل بازار ، بخش مسکن و مهم تر از همه بخش کشاورزی که رگ حیاتی استان می باشد سایه افکنده است . خشک شدن عمدی دریاچه اورمیه نیز بخش گردشگری استان را فلج کرده است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان