صفحات

۱۳۹۰ تیر ۲۴, جمعه

تخریب میراث باستانی از طرف شهرداری سولدوز

اورمو ايشچيلري : ارک قالاسی - شهرداری نقده از دهم تیرماه سال جاری در ضلع شرقی قالاباشی نقده اقدام به خاکبرداری از این محوطه به منظور ساخت مغازه نموده است.با توجه به این اقدام شهرداری مطلب زیر جهت تنویر افکار عمومی و به منظور جلوگیری از تخریب محوطه یاد شده که یک فضای باستانی میباشد ارایه میگردد.برای وارد شدن به اصل مطلب باید اشاره نماییم که در سال 1373 یکی از همشهریان محترم تصویری از یک عکس هوایی مندرج در یک کتاب را که مربوط به شهر نقده (قالاباشی یا تپه باشی)  بود در اختیار اینجانب گذاشت این تصویر در سال 1937 میلادی (73 سال قبل) توسط آمریکا با اشعه مافوق ایکس تهیه شده بود و در آن محوطه قالاباشی و شهر نقده دیده میشود.

نکته جالب توجه و اهمیت عکس مربوط است به زیر خاک قالاباشی که در آن یک قلعه باستانی با هشت برج کاملا مشهود است. 
علاوه بر مورد یاد شده گزارشهای مردمی و اهالی ساکن در اطراف تپه یاد شده
در طول این 50 سال اخیر حاکی از آن است که برخی اشیا باستانی از قبیل انواع کوزه ها از منازل همشهریان در اطراف قالاباشی در موقع عملیات ساختمان سازی کشف شده است.
همچنین برخی از قراین و آثاری که در ضلح شرقی تپه ی مجاور خیابان منتهی به خیابان دانشگاه پیام نور نقده دیده میشود. (تصاویر شماره 4و 5) این ظن را تشدید و تقویت میکند که محوطه قالاباشی روزگاری یک شهر یا قلعه باستانی و تاریخی بوده و عملیات حفاری و کاووش علمی در آن میتواند حقایق زیادی را از اهمیت تاریخ گذشته منطقه بازگو نماید. 
اقم این سطور با توجه به علاقه و احساس مسئولیت در این خصوص در سال 1386 تصویر شماره یک را در اختیار مسئولین محترم میراث فرهنگی استان قرار داده و همچنین با فرماندار سابق نقده و در سال جاری موضوع را با فرماندار محترم فعلی و اعضای شورای شهر نقده و شهردار محترم مطرح نمودم و اهمیت و حساسیت موضوع را گوشزد کردم و تأکید نمودم قبل از انجام هر اقدامی در اطراف قالاباشی با گمانه زنی و حفاری هر چند محدود باستان شناسی توسط کارشناسان میراث فرهنگی میتوان به صحت و سقم وجود قلعه باستانی خفته در دل خاک پی برد و آنگاه اقدام به احداث و یا عدم احداث مغازه در حریم تپه تصمیم گرفت.
در صورتی قلعه یاد شده با برج و باروهایش از این نقطه کشف گردد آن وقت بر اعتبار و سابقه و اهمیت باستانی شهر نقده و منطقه سولدوز افزوده تر خواهد شد و این امر موجب توسعه صنعت گردشگری و جذب توریست و مسافر به منطقه شده و به تبع آن درآمد کسبه و اهالی افزایش یافته و موجب ایجاد اشتغال بیشتر و رونق رفت آمد در شهرمان خواهد شد و در نتیجه درآمد و مزایای آن از احداث چند مغازه برای عموم اهالی و شهرداری بیشتر خواهد شد. 

متأسفانه کم توجهی و عدم احساس مسئولیت در این خصوص از سوی مجریان طرح و اقدام به تخریب قالا در ضلع شرقی تپه ضربه جبران ناپذیری را بر میراث فرهنگی و باستانی شهرمان خواهد زد.
حال مسئولین میراث فرهنگی استان چرا با موضوع مماشات کرده و بدون مطالعات لازم در این خصوص مجوز تخریب آن را هر چند به طور محدود داده اند جای سؤال است؟
دیگر آنکه اگر در حین خاکبرداری قالا باشی و تخریب آن (که به نوعی سمبل مقاومت ملت نقده در 31 فروردین ماه سال 1358هم محسوب میشود.) در صورت رسیدن به رگه ها و نشانه های قلعه و یا آثار باستانی  پروژه مغازه سازی تعطیل و متوقف خواهد شد آن وقت چه ضرر و زیان مادی بر اموال و بودجه شهرداری نقده  وارد خواهند ساخت؟! (البته هزینه های تبلیغاتی در رادیو و تلویزیون استانی. نصب بنرهای تبلیغاتی هزینه های مطالعات اولیه و نقشه کشی و ... ) از جیب مردم نقده و شهروندان محترم پرداخت میشود نه از جیب آقایان شورای شهر و شهردار محترم.
در پایان مقاله توجه صاحبنظران و خوانندگان محترم را به این موضوع جلب مینماییم هر چند ساختن مغازه ها به زیبایی قالاباشی خواهد افزود و موجب افزایش درآمد شهرداری خواهد شد ولی ساختن این مغازهها در هر نقطه دیگر شهر نیز مقدور است اما تخریب آثار باستانی و میراث و تمدن گذشته این سرزمین گناه بخشودنی نیست. چون کاووش و خاکبرداری از قلعه باستانی و آشکار شدن آن دهها و حتی صدها برابر افزونتر از ایجاد مغازه بر اهمیت و اعتبار شهرمان خواهد افزود و موجب گسترش صنعت توریسم در منطقه خواهد شد حال قضاوت را به خوانندگان محترم میسپاریم.

عیسی یگانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان