صفحات

۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه

بیانیه مشترك اصلاح طلبان وگروهی از فعالین مدنی آذربایجان در خصوص دریاچه ارومیه

اورمو ايشچيلري :
در پی مخالفت مجلس هشتم شورای اسلامی با تخصیص بودجه برای نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن، گروهی از اصلاح طلبان و فعالین مدنی آذربایجان طی بیانیه ای مشترک، ضمن ابراز تاسف از این اقدام، نسبت به تبعاتِ زیست محیطی این مسئله هشدار دادند.
به گزارش جرس، در بیانیۀ اصلاح طلبان و فعالین مدنی آذربایجان خاطرنشان شده است "از مردم آذر بایجان در خواست می كنیم در احقاق حقوق اولیه و طبیعی خود اهمال و سستی نكنند و در جهت اعمال مسولینی كه با یك جانبه نگری و نگاه غیر علمی در طول این چند سال این منبع خدادادی را در معرض نابودی قرار داده اند مدنی و مسولانه برخورد نمایند."
متن این بیانیه به شرح زیر است:
قوی سپید و نگین آذر بایجان "دریاچه ارومیه " لحظه های آخر سپری می كند .مخاطرات زیست محیطی ناشی از خشك شدگی این دریاچه مناطق وسیعی از آذر بایجان را تخت تاثیر قرار داده و با وسیع شدن آن قطعا تبعات آن گسترده خواهد شد .
محدود كردن این فاجعه زیست محیطی به آذر بایجان و مناطق همجوار ،حتما و قطعا از محدودیت فكری آن نشات می گیرد . اگر تبعات و مخاطرات این نابودی در كوتاه مدت مناطق پیرامون را تحت تاثیر قرار می دهد صد البته در دراز مدت ایران و كشور های همجوار را در قالبهای دیگر نیز دچار مشكل خواهد كرد.
واكنشهای مردمی در قبل این حادثه چه در آذر بایجان و چه در سایر مناطق به جا و منطقی است :آنها به عینه شاهد در معرض خطر قرار گرفتن مزارع كشاورزی ،باغات و... و در كل زندگی خود هستند .
آگاهی بخشدن به عمق حادثه و انعكاس دغدغه های مردم به حاكمیت و قرار دادن راه كار های علمی و عملی و قابل دسترس وظیفه ی ملی همه است . ایجاد وحدت خواسته كه همان نجات این دریاچه می باشد فارغ از مسایل دیگر قطعا در نجات دریاچه ی ارومیه تاثیر خواهد داشت .هر چند همه ی مسایل در كشور سمت و سویی سیاسی دارد ،خصوصا مصادره ی به مطلوب كردن ،دخالت دادن خواسته های سیاسی ودر عبارتی ماهی گرفتن از دریاچه ای كه خود در حال احتضار قرار دارد عین بی توجهی به اصل مساله و مد نظر قرار دادن منافع كوچك در قیاس با این فاجعه ی زیست محیطی است .
البته سخنان نسنجیده عده ای از نمایندگان در رد طرح دوفوریتی خصوصا سخنان نامربوط نماینده بجنورد كه همه چیز را از عینك سیاسی نگاه می كند و بی توجه به اصل قضیه از مردم می خواهد پول اختصاصی به رفع این معضل را بگیرند و محل ترك كنند ناشی از بی اطلاعی از حساسیت های مردمی و احیانا سایر غرض های احتمالی است .ما به این راه یافتگان به مجلس اعلام می كنیم با درك و رویت واقعیتهای موجود در جهت رفع علمی این خطر زیست محیطی باشند و بیهوده در مقابل در مقابل مبالغ اختصاصی كه در مقابل حیف و میل های این چند سال اخیر رقمی ناچیز است موضعی نادرست نگیرند .
در انتها از مردم آذربایجان درخواست می كنیم در احقاق حقوق اولیه و طبیعی خود اهمال و سستی نكنند و در جهت اعمال مسولینی كه با یك جانبه نگری و نگاه غیر علمی در طول این چند سال این منبع خدادادی را در معرض نابودی قرار داده اند مدنی و مسولانه برخورد نماین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان