صفحات

۱۳۸۹ اسفند ۱۹, پنجشنبه

بعد از صد سال قونقاي تبريز احيا مي شود

اورمو ايشچيلري : شهردار تبريز از نهايي شدن مراحل مطالعاتي طرح راه‌اندازي تراموا در تبريز خبر داد. به گزارش خبرنگار اورمو ايشچيلري از تبريز، عليرضا نوين شهردار تبريز هدف از اجراي طرح تراموا در تبريز را توسعه شبكه حمل و نقل درون شهري و كمك به تسريع جابجايي مسافر از طريق ايجاد شبكه‌هاي تركيبي ترافيكي ذكر كرد. وي اضافه كرد: طرح راه‌اندازي تراموا كه از سال گذشته در دستور كار شهرداري تبريز قرار گرفته و به تصويب شوراي اسلامي شهر نيز رسيده پس از تأييد مطالعات ، عملياتي خواهد شد.
شهردار تبريز، احداث تراموا در تبريز را احياگر «قونقاي» قديم تبريز در بيش از يك صد سال گذشته دانست و افزود: تبريز و شهروندان تبريزي با تراموا يا واگن برقي بيگانه نيستند و در گذشته به عنوان نخستين شهر ايران از اين وسيله نقليه استفاده مي‌كردند.
وي گفت: تبريز نخستين شهر ايران خواهد بود كه طرح تراموا به عنوان يكي از شبكه‌هاي حمل و نقل مدرن درون شهري جهان در آن اجرا مي‌شود و به دليل نقش اين سامانه در جابجايي سريع و موثر مسافر و مديريت هدفمند ترافيك درون شهري مورد توجه شهرداري تبريز قرار گرفته است.
توضيح تاريخي اورمو ايشچيلري : قونقا يا تراموا گونه اي از قطار شهري است كه يك صدو هفتاد و پنج سال قبل در اتريش و روسيه به كار افتادسپس در سراسر دنيا متداول شد. مكانيزم اين وسيله نقليه جمعير سراسر دنيا يكسان بود، تنها تفاوت آنها در شكل ظاهري شان خلاصه مي شد.
قونقا” که یک کلمه‌ی روسی است، به معنای واگنی روی ریل است که با اسب کشیده می‌شود. ایستگاه اصلی این نوع تراموای اسبی ، هم‌اکنون با نام قونقاباشی” یا همان میدان قونقا خوانده می‌شود. در واقع در سال‌های حضور روس‌ها در تبریز، این شهر ریل آهنی‌ای داشته که واگنش با اسب کشیده می‌شد و روس‌ها از آن برای حمل اسلحه و مهمات استفاده می‌کردند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان