صفحات

۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

موضع فعالان ملی آذربایجان در خصوص ترورهای هدفمند در خاک آذربایجان و نیز مراسم چهارشنبه سوری

اورمو ايشچيلري :نکته بارز حکومتهای توتالیتر استفاده از زور و اهرمهای فشار مصنوعی برعلیه معترضان به اشغال و استبداد میباشد. حکومت ایران نیز یک حکومت وتالیتر با چاشنی مذهبی میباشد که بر پایه های نژادپرستی فارس بنا شده ست.
این حکومت اصلاح ناشدنی است و حرکت ملی آذربایجان پس از سالها تلاش برای وفق دادن خود با طیف اصلاح طلبان که بعدها چهره واقعی خود را که همانا صورت بزک کرده حکومت فعلی میباشد به این نتیجه رسیده است که مدارا و گفتگو با مقامات دولتی چاره ساز نخواهد بود.
پس از آشکار شدن اختلافات جناحهای حکومتی و عمیقتر شدن فاصله بین گسستهای این جناحها، حرکت ملی آذربایجان مورد توجه این دو بخش قرار گرفت تا به ظن خود بر علیه دیگری به کار گیرند. خوشبختانه، سیاست پخته و مدرن رهبران گمنام حرکت ملی که با همراهی عمومی در آذربایجان مستحکم تر نمایان شد جواب قاطعی به خواست اشغالگران بود. عدم حمایت از مخالفان حکومتی در لباس سبز، و نیز عدم تبعیت از حکومت فعلی در لباس سیاه به خودی خود سیاست مستقل آذربایجان را مشخص کرد. این امر بالتبع موجب شد تا نظرها در سیاست منطقه ای نیز به آذربایجان جنوبی زوم کند. مطرح شدن عدم حمایت آذربایجان از جنبش سبز در میزگردهای مختلف که در کشورهای ثالث برگزار میشود و نیز خشم جناحین حکومتی از آرامش قبل از طوفان آذربایجان نیز پیروزی عظیمی بود که نصیب مستحقان حکومت واقعی شد.
ناگفته پیداست که جناحین جکومتی با هر حیله و نیرنگی تلاش میکنند تا حرکت ملی را به صحنه آورده و پس از شناسائی دقیقتر و سبک-سنگین کردن قدرت آن اقدام به نابودی گسترده تر آن بنمایند. دستگیریهای اخیر، افزایش شکنجه ها و نیز ایجاد جو خفقان در شهرهای مرکزی آذربایجان نیز گواه این امر میباشد. اما نکته مهم این است که حکومت در تلاش است تا با ایجاد درگیری بین تورکها و مهاجران کرد در شهرهای آزربایجان بتواند آرامش قبل از طوفان در آزربایجان را به هم زده و آنرا به نفع خود خنثی نماید. بدیهی است که کردهای مهمان در خاک آذربایجان نیز بر اثر تبلیغات رذیلانه احزاب سیاسی و تروریست خود اکثرا دنباله رو و تابع اوامر حکومتی میباشند.
اعدامهایی که در شهرهای مختلف آذربایجان صورت میگیرد آغازگر این درگیریها خواهد بود. کما اینکه قبلا نیز شاهد اینگونه رفتارها بوده ایم اما این بار ابعاد آن گسترده تر میباشد. تروریستها و قاچاقچیان کرد اکثرا در شهرهای اذربایجان آزادانه میگردند در حالی که در شهرهای کردستان با موانع بیشماری مواجه هستند. همچنین، وجود زندگی شهری و مدرن در آذربایجان نیز مانند آهن ربا به عنوان جاذب قاچاقچیان و مافیای کرد عمل میکند. دستگیری آنها در خاک آذربایجان، محاکمه و حبس آنان در خاک آذربایجان و سپس اعدام آنها در خاک آذربایجان پر واضح است که باعث ناراحتی و خشم هم نژادانشان خواهد بود هرچند آنها نیز اقدامات کشته شدگان که چیزی به جز ایجاد ناامنی، ناهنجاریهای اجتماعی و ترور نیستند را تائید نکرده باشند.
پاسخگویی هدفمند احزاب تروریست کرد به اعدامهای انجام شده در خاک آذربایجان نیز حائز اهمیت ویژه ای میباشد. این احزاب که گاها به آتش بس و صلح متوسل میشوند ولی در واقع کارهای غیرانسانی خود را تعقیب میکنند دارای چند ماهیت هستند. ماهیت اصلی آنها قاچاق و پیشروی سریع در خاک آزربایجان میباشد. ماهیت ثانوی آنها نیز وابستگیشان به قدرتهای دیگر میباشد. این ماهیتهای مصنوعی به نوعی دهن کجی به مردم کرد میباشد که متاسفانه از سوی دیگران بازیچه واقع شده اند و در حال کشیدن ماشه جنگ بین تورک و کرد میباشند.
مسئولیت ترور ماموران و کارمندان دولتی در شهرهای آذربایجان اغلب از سوی این احزاب به عهده گرفته میشود. شواهدی در دست است که حتی در تسویه حسابهای جناحین حکومتی نیز این احزاب خود را مسبب جلوه داده اند تا بتوانند چهره کریه خود را وحشیتر نمایان کنند. اعدامهای اخیر، ترورهای هدفمند و برخی تحرکات نژادپرستانه و اشغالگرانه از سوی مهاجران کرد موجب شده است تا موج اعتراض در جامعه تورکها ایجاد شود. این امواج اعتراض جای خود را به طوفان کوبنده خواهند داد اگر حکومت و مهاجران به تفرقه افکنی و سؤاستفاده از موقعیت موجود ادامه دهند.
مورد حساس دیگر در این برهه زمانی جشنهای مربوط به سال نو میباشند. شهرهای آذربایجان همیشه پیشرو شادی و صلح بوده اند و جشنهای متعدد به اسامی متفاوت بیشتر ازعزاداریهای رسمی تحمیل شده از حکومت دارند.
چهارشنبه سوری نیز یکی از جشنهایی است که تورکها واقعیتر و ملموستر از دیگران برگزار می کنند و البته باید با غرور اذعان داشت که تلفات جانی و مالی در شهرهای آزربایجان در حدود صفر میباشد در حالی که مناطق دیگر همیشه خبرهای ناگوار و تاسف بار مخابره میکنند.
امسال ولی قرار است چهارشنبه سوری آزربایجان خونین شود. بر اساس برخی شواهد، تیمهای تخریب از سوی گروههای مختلف به عناوین گوناگون از نقاط دیگر به شهرهای آذربایجان گسیل شده اند تا جشنهای مردم را به عزا تبدیل کنند. حکومت نیز بیکار ننشسته و به بهانه مبارزه با نا امنیها در چهارشنبه سوری به اقدامات وسیعتری دست زده است. استعلام از فقهای دینی و بهانه قرار دادن نامشروع بودن جشن چهارشنبه سوری نیز دست ماموران امنیتی را باز گذاشته است تا هرکسی را که میخواهند به بهانه اقدام بر علیه قانون دستگیر نمایند.
ما جمعی از فعالان آذربایجانی با ابراز ناراحتی از اعدامها و ترورهای تحریک آمیز در آذربایجان، و نیز با هشدار دادن نسبت به عواقب سؤ آن به مهاجران و ماموران حکومتی، هرگونه خشونت را نفی کرده و اعلام میکنیم که حرکت ملی اذربایجان به هیچ عنوان به خواسته های ناحق رقبای سیاسی در یدان ساختگی محل نخواهد گذاشت. حرکت ملی آذربایجان با استقلال رای و والا نگهداشتن آزادیهای ملی در آذربایجان به اقدامات زیربنایی خود ادامه خواهد داد و تحت تاثیر قوای خارج نشین و اصلاح طلب نما قرار نخواهد گرفت.
ما با قاطعیت تمام خواستار توقف اعدامهای هدفمند در خاک آزربایجان و نیز پاکسازی منطقه از لوث وجود تروریستها هستیم و در این خواست خود پافشاری میکنیم. اگر حکومت بخواهد سیاست "تفرقه بینداز و حکومت کن" خود را در خاک آزربایجان ادامه دهد، مسئولیت هرگونه عاقبتی را به عهده خواهد گرفت. به مهاجران کرد نیز نصیحت می کنیم که پای خود را از گلیمشان درازتر ننموده و از عطوفت و مهمان نوازی صاحبخانه سؤاستفاده ننمایند.
مردم آذربایجان با درایت و هوشیاری تمام به پیشواز سال نو خواهند رفت و جشنهای چهارشنیه سوری و سیزده را نیز با دلخوشی و انتشار حس ملی خود برگزار خواهند نمود. در شهرهای مرکزی آذربایجان نظیر تبریز، تهران، اردبیل، اورمو (اورومیه)، همدان، قزوین و نیز شهرهای مهمی چون قوم، سویوق بولاغ (مهاباد)، خوی و قوشاچای (میاندوآب)، زنگان، سولدوز، داش ماکی،  آستارا ، انزلی، قروه، سونقر و سایر شهرها و روستاها هموطنانمان به دور از هیاهوی جنبش سبز و مجاهدین خلق و احزاب پادشاهی و اسلامی تلاش نمایند تا دارائیها و امکانات خود را بیهوده به خیابانها نریزند.

کمیته موقت بررسی بحرانهای منطقه ای در آذربایجان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان