صفحات

۱۳۹۰ خرداد ۳, سه‌شنبه

آمار نقض حقوق بشر در حوزه کارگری در ایران

اورمو ايشچيلري / در اردیبهشت ماه امسال، ۱۲۲۲۸ گزارش نقض موردی حقوق کارگران در ایران، توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ثبت شده است.
۱۱ اردیبهشت ماه مقارن با یکم می‌، روز جهانی کارگر در رابطه با بزرگداشت این روز شش فعال کارگری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و ۱۱ تن از ایشان به دفا‌تر حفاظت اطلاعات احضار شدند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده در اردیبهشت ماه، دستکم ۶۰۸ کارگر توسط کارفرمایان به علت تعدیل نیرو از کار اخراج شدند. این در حالیست که ۱۰۳۰۳ مورد بیکاری نیز به دلایل متعدد منجمله تعطیلی کارخانه‌ها به طو ری که موجب نقض حقوق تعیین شده کارگران در مقاوله نامه‌های مربوطه شده گزارش گردیده است.

همینطور، در این ماه ۴ اعتصاب کارگری نیز برپا شد که عمدتا به دلیل مطالبات صنفی از قبیل اعتراض به عدم دریافت حقوق معوقه که بر اساس گزارش‌ها گا‌ها به ۳۲ ماه هم می‌رسید بود.

لازم به ذکر است به علت نبود ایمنی کافی در محیط کار چندین سانحه روی داده و بر اثر آن دستکم ۱۱ کارگر کشته و ۵ تن زخمی شدند.

طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق کارگران ۲۳% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز افزایش ۲۶

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان