صفحات

۱۳۹۰ مرداد ۱۸, سه‌شنبه

سوریه؛ قتل یک فعال سرشناس حقوق بشر/هشدار جدی ترکیه

اورمو ايشچيلري : وزیر امور خارجه ترکیه امروز برای رساندن پیامی از سوی دولت آنکارا به رژیم بشار اسد که به علت سرکوب خونین معترضان سوری هم اکنون در یک انزوای بی سابقه منطقه ای قرار گرفته است، وارد دمشق شد.به نوشته مطبوعات ترکیه، احمد داود اوغلو  قصد دارد برای آخرین بار به بشار اسد هشدار دهد که نمی‌تواند به اعمال قهر و خشونت علیه شهروندان سوری ادامه دهد. و در صورت ادامه اقدامات خشونت آمیز، سرنوشتی مانند صدام حسین در انتظار او است.سفر وزیر خارجه ترکیه به دمشق در شرایطی انجام می شود که ماموران امنیتی رژیم سوریه در ساعات گذشته یک فعال سرشناس حقوق بشر و 12 تن دیگر از معترضان سوری را به قتل رساندند.
گزارش العربیه: علی رغم فشار کشورهای عربی و دیگرکشورها علیه رژیم سوریه برخورد نظامی با معترضان در شهرهای مختلف این کشور ادامه دارد و در تازه ترین تحولات روز دوشنبه 13 تن از مخالفان از جمله یک فعال حقوق بشری معروف به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است 8 تن از معترضان از جمله معان العودات فعال سرشناس حقوق بشر در شهر درعا و همچنین 5 نفر دیگر در دیرالزور کشته شدند.

مدیردیدبان حقوق بشر سوریه تاکید کرد که معان العودات هنگام شرکت در تشییع جنازه یکی از کشته شدگان حوادت اخیر در این شهر مورد هدف نیروهای امنیتی قرار گرفت و دو تن دیگر از شرکت کنندگان نیز به همراه او کشته شد.

وی فزود در شهر دیر الزور نیز یک دختر جوان 18 ساله به دست تک تیراندازان مستقر در پشت بام ها به قتل رسید. همچنین یک زن و دو تن از فرزندان وی هنگام جستجو برای پیدا کردن یک مکان امن مورد هدف نیروهای دولتی قرار گرفتند و کشته شدند.

وی تاکید کرد یک زن دیگر نیز در محله " الجوره " در دیر الزورکشته شد.

بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی پس از حمله با سلاح سنگین علیه چند محله در دیرالزور به خانه های مردم این شهر یورش بردند وتعداد زیادی را بازداشت کردند.

در استان ادلب در شمال غرب این کشور نیز تانک ها و خودروهای زرهی که در شرق شهر " معره النعمان " متمرکز بودند به همراه تعداد زیادی از نیروهای امنیتی به داخل شهر یورش بردند و دهها تن از مخالفان را بازداشت کردند.

دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است حدود 20 تانک در شمال غرب شهر " سراقب " متمرکز شده اند و مردم این شهر که روزانه علیه رژیم تظاهرات اعتراضی برگزار می کنند نگران این هستند که این تانک ها برای انجام عملیات نظامی علیه معترضان وارد عمل شوند.



برکناری وزیردفاع

از سوی دیگر بشاراسد رئیس جمهور سوریه علی حبیب وزیر دفاع را برکنار وسرلشکر داوود راجحه را به جای او منصوب کرد.

داوود راجحه پیش از این رئیس ستاد کل ارتش بود ودومین مقام نظامی در ارتش بود .این برای اولین بار است که یک مسیحی به وزارت دفاع می رسد.

روزنامه فرا منطقه ای الشرق الاوسط چاپ لندن روز سه شنبه 9-8-2011 نوشت که علی حبیب وزیر دفاع برکنار شده سوریه با یورش ارتش به شهر حماه مخالفت می کرده است.

بشار اسد روز دوشنبه (دیروز) علی حبیب وزیر دفاع سوریه را برکنار و داوود راجحه را جایگزین وی کرد.

این روزنامه به نقل از منابع غربی گفت:" سرتیپ حبیب علی وزیر برکنار شده سوریه به شدت مخالفت حمله ارتش این کشور به شهر حماه بوده است."

این منابع به الشرق الوسط گفته اند که " برکناری حبیب علی احتمالا مخالفت وی با برخوردهای امنیتی نظام با بحران کنونی سوریه است."

در جریان یورش ارتش به شهرهای سوریه از جمله حماه ، دیر الزور و جسر الشغور نافرمانی در میان عده ای از سربازان و افسران ارتش دیده شده است.

این سربازان پس از اعلام جدایی خود ، ارتشی به نام "ارتش آزاد سوریه " تشکیل دادند و وظیفه خود را حمایت از قیام مردم سوریه اعلام کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از اينكه به اين مطلب نظر مي دهيد متشكريم
ياشاسين آزربايجان